Geluidsniveau M2TS bestanden in versie 2025

FreekB schreef op 30.05.2025 om 21:44 uur

Een paar weken geleden Video Deluxe Premium van versie 2024 ge-upgrade naar versie 2025. Versie 24.0.1.239 (UPD3)
Valt me op dat bij gebruik van M2TS bestanden in 2025 het geluidsniveau in de mixer zeker -3 tot -6 Db is in vergelijking tot voorgaande versie(s).
Bij gebruik van MP4 zie en hoor ik geen verschil.
Het opgenomen geluid van de camera ligt altijd keurig op max rond de 0 Db.
Gevolg dat deze lagere weergave ook mee gaat in de exports/branden van disks.
Weet iemand de reden/oplossing?

Reacties

Bol schreef op 30.05.2025 om 23:49 uur

@FreekB

Hallo Freek,

Een M2TS bestand op de tijdlijn van VDL2024 en VDL2025 gezet, ik hoor en zie geen verschillen tussen beide versies.

VDL 2024

VDL2025

Wat u zou kunnen doen is om uw geluid te normaliseren, dit doet u zo:

Deze methode gebruik altijd nadat ik mijn film hebt samengesteld.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 30.05.2025, 23:56, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

FreekB schreef op 31.05.2025 om 19:32 uur

Bedankt voor de reactie. Normaliseren had ik gezien, maar dat doe je per clip of kan dat ook voor de hele film (neem aan dan meerdere/alle clips selecteren), want ik zet ook vaak het volume bewust wat lager (muziek) of hoger om spraak wat duidelijker te laten klinken.
Heb een upgrade gedaan, dus ik heb geen VDL2024 meer, maar ik hoorde en zag het meteen omdat de camera harde geluiden altijd netjes begrenst en die zag ik in VDL dan op 0 Db staan, nu een stukje lager, ik heb nog wel een VDL Plus versie van ik geloof 2023 en die geeft geluid inderdaad voller en harder weer.

Bol schreef op 31.05.2025 om 19:48 uur

@FreekB

Hallo Freek,

U kunt dit doen om de clips of allemaal te selecteren en dan met Alt+N het geluid te normaliseren. Zelf doe ik het zo:

• Ik stel eerst mijn videofilm samen,
  • Daarna selecteer alle clips en normaliseer het geluid.
  • Na de normalisering bewerk ik het geluid per clip afzonderlijk
  • Ik zou zeggen experimenteer hier eens mee en laat mij weten wat u ervan vindt.

Met vriendelijke groeten,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

PC -1-

PC -2-

FreekB schreef op 01.06.2025 om 16:13 uur

Hallo Rob,
Normaliseren had ik inderdaad gezien en nu ook toegepast. Dat is een goeie methode. Bedankt! Was eerder niet nodig en vind het nog wel steeds vreemd dat ik dit merk na de upgrade.

Bol schreef op 01.06.2025 om 16:23 uur

@FreekB

Hallo Freek,

Er zitten nog veel meer mogelijkheden in de Video Deluxe programma's. Zelf kom ik ook steeds nieuwe mogelijkheden tegen. Maar goed, het doet mij deugd dat u mijn uitleg kan waarderen.

Met vriendelijke groeten,

Rob (forum moderator)

PC -1-

PC -2-