Magix Pro X 17 actualisatie RTX 4070 issue

john-f14 schreef op 11.01.2026 om 16:04 uur

Bij export wil Magix Pro X 17 dat RTX 4070 geactualiseerd moet worden. Ik heb een clean (her) installatie gedaan van de NVIDIA drivers. Ook heb ik pro x 17 naar de standaard instellingen gezet. ChatGPT erbij gehaald en die meldt dat ik de proxy files moet deleten, maar waar die te vinden zijn is me een raadsel. Ik heb CCleaner een dag eerder op mijn PC losgelaten en misschien heeft die iets vernaggelt.

Weet iemand dit op te lossen?

Reacties

Bol schreef op 13.01.2026 om 15:52 uur

@john-f14

Hallo John,

Wanneer krijgt u te zien dat Pro X17 Nvidia RTX 4070 geactualiseerd moet worden? Gaarne een afbeelding uploaden.

Met vriendelijke groeten,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

john-f14 schreef op 14.01.2026 om 15:38 uur

Hoi Rob, het gebeurt bij export. Uiteindelijk exporteerd de film natuurlijk. Dit is een film van een uur, dat gaat normaal in 20 minuten, en nu in ruim 2 uur en ik krijg het nog niet gefixed. Zie foto

Mvg, John

john-f14 schreef op 17.01.2026 om 18:12 uur

Hi Rob,

Ik heb nu zoveel gedaan dat ik toch echt denk dat het in MAGIX PRO-X17 zit,Ik heb in veilige modus met DDU een clean install gedaan van de RTX4070 Driver. ik heb de magix opnieuw geïnstalleerd. Bij regedit een DWORD aan gemaakt met forceGPU waarde 1. De folder C:\Users\mijnnaam\AppData\Roaming\MAGIX\Video_Pro_X17 deleted en in administrator gestart. Pff hardware acceleratie blijft helaas uit. Heb jij nog een idee?

Mvg John

SP. schreef op 17.01.2026 om 18:27 uur

@john-f14 Probeer de Nvidia Studio-driver 581.57 van oktober 2025. Er lijkt een probleem te zijn met nieuwere versies. Daarmee verlies je de GPU-acceleratie.

Try the Nvidia Studio driver 581.57 from October 2025. There seems to be a problem with newer versions. You'll lose GPU acceleration with them.

Bol schreef op 17.01.2026 om 18:51 uur

@john-f14

Hallo John,

Door privé omstandigheden heb ik nog geen tijd gehad om u een antwoord te geven. Maar welke NVIDIA drivers hebt u geïnstalleerd? NVIDIA Game ready of de Studio-driver?

Dit heb ik gevonden. Als Pro X17 alleen bij het exporteren zegt “Actualiseer de drivers van uw grafische kaart”, dan is de oorzaak bijna altijd één van deze twee:

• NVENC wordt niet herkend door Pro X17
  • De verkeerde Nvidia‑driver staat geïnstalleerd (meestal Game Ready)

De oplossing voor uw situatie (W11 + RTX 4070 + fout bij export)

• Zet de Nvidia‑driver op Studio Driver. Dit is de nummer‑één oorzaak bij exportproblemen.
  • Magix vertrouwt op de Studio‑driver voor NVENC‑ondersteuning. Met een Game Ready‑driver ziet Pro X17 de encoder soms niet, en dan krijg je precies deze foutmelding.

Actie:

• Installeer de Nvidia Studio Driver
  • Herstart
  • Open Pro X17 opnieuw
  • Test de export

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 17.01.2026, 23:45, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

john-f14 schreef op 20.01.2026 om 12:42 uur

@SP, Ik heb net de oude driver 581.57 geïnstalleerd en ja hardware acceleratie dan idd weer. Mijn dank voor deze tip.

Tegelijkertijd als ik pro-x geopend heb, verschijnt er een patch die dit oplost met de nieuwe driver pff en NVIDIA meldt ook dat er een update is. Dus allebei maar weer aanpassen.

Wel heel blij dat het opgelost is/wordt. Nogmaals dank SP, Mvg, John

Bol schreef op 22.01.2026 om 14:39 uur

@john-f14

Hallo John,

Het doet mij deugd om te lezen dat uw probleem is opgelost door een oudere driverversie van uw Nvidiakaart te installeren. Bedankt voor deze terugkoppeling.

Rob ( forum moderator)

Aanvulling op 22-01-2026 om 15:15 uur

Als u Pro X17 of VDL2026 opstart, dan staat er een update klaar, waarmee uw probleem moet zijn opgelost.

Laatst gewijzigd door Bol op 22.01.2026, 15:16, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-