Opnamen met mijn oude camera t.w. Sony MiniDV overzetten op laptop

LGM-Schalkx schreef op 20.09.2025 om 16:53 uur

Ik heb Magix Video deluxe 2026/Windows 11 en wil opnamen met mijn oude camera t.w. Sony MiniDV DCR-PC4E/PC5E overzetten op mijn laptop.

Als volgt gehandeld:

·        Aansluiting via DV-out van de camera met een 4-pins Firewire kabel naar USB-ingang van mijn laptop. Ook nog geprobeerd via een adapter naar een USB-C ingang. Cassette erin en daarna camera aangezet op “player”.

·        Rode knop “Audio- of video-opname in Video Deluxe aangeklikt. Opnamemodus verschijnt: Ingesteld op “camera”.

·        Dan beneden in het venster “Opnames van een DV-camera overbrengen met Firewire" aangeklikt. Krijg melding “Er kon geen verbinding worden gemaakt met het geselecteerde apparaat”. Ook geprobeerd met “Neem DV op als MPEG”. Dit gaf ook dezelfde melding: “Er kon geen verbinding worden gemaakt met het geselecteerde apparaat”.

Mijn vraag is wat maakt dat dit mij niet lukt?

Reacties

Roland-vanOs schreef op 20.09.2025 om 17:52 uur

Je sluit je DV-apparaat middels een convertor aan op de USB begrijp ik.
Lijkt me dat miss je convertor niet correct werkt.
Zou eens kijken in Configuratiescherm -> Apparaatbeheer.
Daar zou een IEEE1394 (officiële benaming voor een FireWire aansluiting) tevoorschijn moeten komen.
Ben bang dat daar iets niet goed zit.

Ik deed dit destijds met Sony Vegas 11 HD en kon dan vanaf de PC me camcorder bedienen.
Had hier een IEEE1394-kaart voor in me PC laten bouwen destijds.

Let wel op:
1 uur aan DV-tape kost je 13GB(!!!!!) aan opslag op je harde-schijf.

Bol schreef op 20.09.2025 om 23:03 uur

Hallo @LGM-Schalkx.

......Aansluiting via DV-out van de camera met een 4-pins FireWire kabel naar USB-ingang van mijn laptop.....

Dit zal op deze manier niet werken. Om opnames van uw camera Sony MiniDV DCR-PC4E/PC5E via DV-out op laptop over te brengen moet uw laptop wel over de juiste FireWirekaart beschikken, zoals @Roland-vanOs beschrijft. Als uw bandjes toch over wilt zetten, raad ik u aan om Magix Red Uw Video's aan te schaffen (Plug&Play). Zie: MAGIX Red uw video's! – Helpt bij het kopiëren van video naar dvd

Met vriendelijke groeten,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

Roland-vanOs schreef op 21.09.2025 om 10:03 uur

Destijds ook begonnen met een convertor om video te digitaliseren.
Was van Pinnacle en sloot daar de camcorder op aan.

Echter was de kwaliteit van dergelijke omvormer niet echt super.
Je bestanden werden direct naar een MPEG omgezet.

Verbetering kwam met me IEEE1394-kaartje en een FireWire-kabel.

Hiermee werden de DV-tapes digitaal overgezet naar AVI-bestanden.
Deze kon je later bewerken in je montage-programma.
Kwaliteit vond ik ook vele malen beter.

Mijn oplossing zou dus worden....Probeer je DV-camcorder via een IEEE1394-convertor aan te sluiten.
Kleine investering, veel betere kwaliteit.

Bol schreef op 21.09.2025 om 11:28 uur

@LGM-Schalkx

Hallo LGM,

Natuurlijk kunt u de FireWire naar USB-converter uitproberen, maar deze werken niet altijd naar behoren, vooral bij video-opnames van camcorders. De mensen, die ik hierover gesproken hebt, geven mij aan dat er verbindingsproblemen kunnen optreden en dat de kwaliteit ook aan de wensen over laat. Vandaar dat ik u een USB Video Omzetter aanbeveelt. Die van Magix Red Uw Video is Play & Plug (geen drivers nodig) en die werkt bij mij zeer goed, mits de koppen van uw camera / videorecorder niet vervuild zijn. Kort samengevat: Koop een FireWirekaart en plaats die in uw PC of gebruik een USB video omzetter.

Met vriendelijke groeten.

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

LGM-Schalkx schreef op 22.09.2025 om 16:38 uur

Dank voor jullie adviezen. Inderdaad werkt de convertor niet correct. Dan de keuze voor een FireWirekaart plaatsen of een USB video omzetter. Ik was de 'Magix Red Uw Video' op het spoor gekomen maar ik kon niet zien hoe ik die op mijn laptop (Lenovo Legion Y540-17IRH ) kan aansluiten met de kabels die op de foto van de 'Magix Red Uw Video' op de site staat. Ik heb de volgende aansluitmogelijkheden: USB-C, USB, HDMI, Mini DisplayPort. Kun jij Rob (forum moderator) of iemand anders mij daar iets over zeggen? Ik wil liefst niet meer spullen aanschaffen die ik later dan toch niet blijk te kunnen gebruiken. Alvast dank voor je reactie. Vriendelijke groet, Bart

Bol schreef op 22.09.2025 om 18:28 uur

@LGM-Schalkx

Hallo Bart,

Als de Magix USB Omzetter aanschaft dan worden alle benodigde kabels erbij geleverd, die standaard nodig zijn.

Maar ik zie dat u deze aansluitkabel (zie afbeeldingen) nodig hebt om van uw camera Sony MiniDV DCR-PC4E/PC5E correct aan te sluiten. Misschien bezit u deze kabel al?

Zie ook eens deze link: De video saver software ziet mijn DV camera niet

Met vriendelijk groeten,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 22.09.2025, 18:29, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

LGM-Schalkx schreef op 23.09.2025 om 14:04 uur

Hallo Rob,

Dank voor je suggestie van het kabeltje (dat ik i.d.d. heb). Alleen kan ik daarmee wél verbinden met een TV en niet met mijn laptop als ik dat goed zie. Daarom heb ik ervoor gekozen alsnog de MAGIX USB-video-omzetter te bestellen. Ik laat je wel even weten of het bij mij gaat werken 🤞

Vriendelijke groet, Bart

LGM-Schalkx schreef op 05.10.2025 om 14:55 uur

Hallo Rob,

Intussen heb ik de Magix Video Saver aangesloten, maar helaas nog niet met het gewenste resultaat.

• De camera heb ik als volgt op mijn pc aangesloten zoals je hopelijk kunt zien op de foto. De S-video kan ik niet op mijn camera aansluiten omdat dit allebei 'female' stekkers zijn.
  • Wanneer ik vanuit Video deluxe 2026 Plus wil opnemen krijg ik de melding 'Er kon geen verbinding gemaakt worden met het geselecteerde apparaat' (zie PrtSc).
  • Wanneer ik rechtstreeks vanuit Video Saver wil opnemen, kan ik geen camera kiezen. Zie bovenstaande screensaver. Waarschijnlijk ook omdat er geen deugdelijke verbinding gemaakt kan worden.

Ik weet niet meer hoe, maar het is me een keer gelukt om (alleen) het geluid op te nemen op mijn pc.

Heb jij Rob of iemand anders een idee om dit te fixen? Bij voorbaat dank met een vriendelijke groet, Bart

Bol schreef op 06.10.2025 om 10:30 uur

@LGM-Schalkx

Hallo Bart,

Voor zover ik het kan beoordelen, is de aansluiting tussen de Camera en Computer op de juiste manier aangesloten. Maar nu komt het. Omdat u geen FireWire kaart, moet u nu kiezen voor Analoge opname.

Opnamen maken via Video Deluxe:

Opnamen maken via Magix Video Saver

Mocht u nog vragen hebben, laat het mij weten.

Succes,

Rob (forum moderator)

PC -1-

PC -2-