Reacties

Bol schreef op 12.05.2026 om 23:29 uur

@Eric-Ross

Hallo Eric,

Wat is uw PC configuratie:

• Welk Windows versie hebt u op uw PC staan?
  • Welk Magix programma gebruikt u?
  • Welke Videokaart?
  • Wat is uw processor?

Met vriendelijke groet,

Rob (moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

Eric-Ross schreef op 14.05.2026 om 20:36 uur

Dag Rob,

Ik ben niet zo computer technisch maar heb hetvolgende gevonden:

Windows 10

Magix Video de Luxe 2026 Premium

NVIDIA GeForce GTX 650

Intel (R) Core (TM) i7-4790 CPU @3,60 GHz

Ik hoop dat je mij met de geleverde gegevens kunt helpen.

Groeten,

Eric Ross

Eric-Ross schreef op 14.05.2026 om 21:33 uur

Ik ben zelf al achter het probleem van mijn effecten gekomen. Doordat ik het project wat minder stotterend wil hebben heb ik op "effecten deactiveren" gedrukt en dan doen een aantal van mijn effecten het niet meer.

Eric-Ross schreef op 14.05.2026 om 21:37 uur

Maar nu nog het probleem van mijn grafische kaart!

Bol schreef op 14.05.2026 om 23:53 uur

@Eric-Ross

Hallo Eric,

Hier een korte samenvatting en uitleg, waarom u de melding krijgt, dat de hardwarecodering is gedeactiveerd.

Uw NVIDIA GeForce GTX 650 uit 2012 is te oud en te zwak voor MAGIX Video Deluxe 2026. Het programma werkt wel, maar veel effecten, GPU‑versnelling en moderne codecs (H.265/HEVC, 4K) zullen niet functioneren of extreem traag zijn.

Hier een opsomming waarom uw NVIDIA Geforce GTX 650 niet geschikt is voor Video Deluxe 2026

De GTX 650 (Kepler‑generatie, 2012) heeft:

• Geen NVENC‑encoder voor moderne formaten
  • Geen NVDEC‑decoder voor H.265/HEVC
  • Zeer beperkte H.264‑hardwareversnelling
  • Slechts 1–2 GB VRAM (afhankelijk van model)
  • Een verouderde driverarchitectuur die MAGIX nauwelijks nog ondersteunt

Het gevolg is dan dat Video Deluxe 2026 terug valt op de pure CPU‑verwerking voor bijna alles. Dat betekent:

• Trage timeline‑weergave
  • Effecten die niet werken of grijs worden
  • Proxy’s verplicht voor 4K
  • Lange exporttijden
  • Kans op crashes bij GPU‑effecten

Wat nog wel werkt is:

• Basis 1080p H.264‑montage (zonder zware effecten)
  • Overgangen en eenvoudige kleurcorrectie
  • Export naar H.264 (CPU‑gebaseerd, dus traag)

Wat u nog zou kunnen proberen is het volgende:

• start VDL 2026 op
  • druk op "Y"
  • klik op het tabblad Apparaatopties
  • Zet alle Hardwareversnellingen 3x op CPU
  • Klik op OK

Succes,

Rob (moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 14.05.2026, 23:55, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

Eric-Ross schreef op 15.05.2026 om 21:39 uur

Beste Rob,

Ik begrijp dat de conclusie is;
Uw NVIDIA GeForce GTX 650 uit 2012 is te oud en te zwak voor MAGIX Video Deluxe 2026.

Kan ik een andere videokaart (laten) plaatsen?

Zo ja moet dat een NVIDIA zijn of heb jij een ander advies of mogelijkheid.

MvG

Eric Ross

Eric-Ross schreef op 15.05.2026 om 22:02 uur

Ik heb de hardwareversnellingen alle 3 op CPU gezet, maar dat resulteerde in zeer onscherpe beelden de evengoed haperden

Bol schreef op 16.05.2026 om 20:51 uur

@Eric-Ross

Hallo Eric,

Voor zover ik het hiervandaan kan beoordelen met mijn kennis van PC hardware zaken, geef ik u het advies om uw computer van ca. 13 jaar oud te vervangen voor nieuwere. U zou natuurlijk ook adviezen kun inwinnen bij een gerenommeerde computerwinkel.

Succes,

Rob (moderator)

PC -1-

PC -2-