Ruw videomateriaal speelt haperend af

EelvL schreef op 21.01.2026 om 22:47 uur

In VDL 2024 v. 23.0.1.236 (UDP3) speelt na importeren het ruwe videomateriaal (1920x1080) niet vloeiend af in de monitor. Met VLC gaat het probleemloos. Ook na bewerken en exporteren naar MP4 blijft het beeld (op alle devices) haperend. Het haperen doet zich voor met materiaal van mijn nieuwe telefoon Oneplus_13. Met bestanden van de vorige OnePlus 10T werkt alles feilloos. Het gebruik van HEVC heb ik al uitgezet. Verder kan ik geen verschillen ontdekken in de video eigenschappen. Wie heeft de gouden tip.

Groet, Ine

Reacties

sipke schreef op 24.01.2026 om 13:10 uur

Als je bestanden gemakt met een videocamera neemt, hoe gaat het dan?

EelvL schreef op 24.01.2026 om 15:06 uur

Dag Sipke,

Dank voor het meedenken.

Het probleem doet zich alleen voor mer bestanden van mijn nieuwe OnePlus 13. Met de oudere telefoons of andere MP4 bestanden is er geen probleem.

Bol schreef op 24.01.2026 om 15:48 uur

@EelvL

Hallo Ini,

Dat u mp4 bestanden van u nieuwe OnePlus 13 telefoon wel probleemloos afspeelt in VLC komt, omdat dit een afspeelprogramma is en VDL2024 een bewerkingsprogramma is!!

Maar hebt u VDL2024 al een teruggezet op de standaardwaarde? Zo niet ga naar: Bestand / instellingen / programma-instellingen terugzetten op de standaardwaarden.

Maar het zou zomaar ook kunnen zijn, dat bij u het videodeluxe.ini bestand corrupt is geworden. Verwijder deze eens. Wanneer u dit videodeluxe.ini bestand verwijderd hebt, wordt Video Deluxe 2024 ook op de standaardwaarden teruggezet en eventuele configuratiefouten hersteld. Als u VDL2024 opnieuw opstart wordt dit videodeluxe.ini bestand automatisch weer aangemaakt.

Zie: Verborgen bestanden (items) zichtbaar maken in Windows 10 | 11

Verwijder ook eens de cache map. Deze wordt na verwijdering ook weer automatisch aangemaakt.

Succes,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

EelvL schreef op 26.01.2026 om 16:26 uur

Dag Rob, Alle stappen uitgevoerd en ik had er goede hoop op. Helaas heeft het niet geholpen. Als ik twee videobestanden van de verschillende telefoons in een project zet (en later exporteer) begint het haperen met het Oneplus_13 bestand en speelt het bestand van de 10T feilloos af.

Groet, Ine

Bol schreef op 27.01.2026 om 11:13 uur

@EelvL

Hallo Ine,

Zie mijn persoonlijkbericht aan u.

Groet,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

Jack-vanderToorn schreef op 20.08.2026 om 15:04 uur

Hoi Rob / en verder iedereen,

ben nieuw hier op dit forum.

Ik had altijd magix video de luxe 2016 maar ben nu over op 2026.

Ik heb ook het stotter probleem zowel met nieuwe mp4 als met oude van enkele jaren terug.

Met de oude filmpjes had ik nooit een probleem op 2016.

Alle in dit forum genoemde optie geprobeerd, ini verwijderd , cache verwijderd niets helpt en de pc voldoet aan de voorwaarden.

Heb je nog een sugestie?

Gr Jack

Bol schreef op 26.08.2026 om 15:37 uur

@Jack-vanderToorn

Hallo Jack,

Is uw computerconfiguratie wel geschikt om VDL2026 te installeren? Zie: Muzieksoftware, fotosoftware en videosoftware van de marktleider | MAGIX Nederland

Met vriendelijke groeten,

Rob (forum moderator)

PS. wat is uw PC configuratie?

PC -1-

PC -2-

Jack-vanderToorn schreef op 27.08.2026 om 11:01 uur

Goedemorgen,

hierbij de configuratie.

Apparaatnaam    gctpc
Processor    Intel(R) Core(TM) i5-3330 CPU @ 3.00GHz   3.00 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen    4,00 GB
Opslag    233 GB SSD Samsung SSD 850 EVO 250GB, 932 GB HDD WDC WD10EZEX-00BN5A0
Grafische kaart    NVIDIA GeForce GT 1030 (2 GB)
Apparaat-id    9A6F546D-944D-4183-9663-16904C6F1F7B
Product-id    00326-10000-00000-AA920
Type computer    64-bits besturingssysteem, x64-processor
Pen en aanraken    Pen- of aanraakinvoer is niet beschikbaar voor dit beeldscherm

Gr Jack

Bol schreef op 27.08.2026 om 13:09 uur

@Jack-vanderToorn

Hallo Jack,

Voor zover ik het nu kan zien en bepalen is uw computerconfiguratie van ca. 10jaar oud ongeschikt om met VDL2026 soepel te kunnen werken. U kunt VDL 2026 wel installeren en er mee werken, maar doordat u te weinig RAM (4GB) geheugen hebt zult u er niet soepel mee kunnen werken. Ook uw NVIDIA GeForce GT 1030 (2 GB) is niet compatibel met Windows 11 en ongeschikt voor VDL 2026. Ook is de Intel(R) Core(TM) i5-3330 CPU @ 3.00GHz uit 2012 te oud.

Dit zijn de specificatie die Magix aanbeveelt om met VDL2026 te probleemloos en soepel te kunnen werken.

Klik op de afbeelding om deze vergroot weer te geven

Mijn advies, ga terug naar VDL 2016 of schaf een snellere computer/laptop aan.

Succes,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 27.08.2026, 18:57, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-