vanaf DVD importeren

plagge schreef op 04.11.2025 om 10:17 uur

Sinds enige tijd heb ik VDL 2026. In het verleden kon ik films uit de " oude doos" vanaf een dvd importeren om daarna te bewerken. Bij deze versie van VDL lukt het mij wel om één hoofdstuk te importeren maar de andere hoofdstukken krijg ik niet te zien. Ik moet overigens gebruik maken van de (enige?) mogelijkheid die er wordt geboden namleijk AVCHD/AVC., dus het eerste icoontje. Heeft iemand een oplossing? groet, Geertjan

Reacties

Bol schreef op 04.11.2025 om 11:07 uur

@plagge

Hallo Geertjan,

Met VDL 2026 kunt u nog steeds films vanaf een DVD importeren.

Doe het volgende:

• leg de DVD in de dvd-station
  • start VDL 2026 op
  • klik op dvd-station
  • klik op de vierstreepjes en zet een vinkje bij Media-weergave....
  • sleep nu een van de films naar tijdlijn.
  • maak een Map aan
  • nu wordt de film opgeslagen
  • daarna krijg je dit te zien
  • Klik op Aanpassen of op Niet aanpassen.
  • De film word op tijdlijn geplaats...
  • Herhaal dit proces voor al de andere films

Succes,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 04.11.2025, 11:32, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

plagge schreef op 04.11.2025 om 11:40 uur

Hallo Rob, Als we jou toch niet hadden! Weer zo'n goed gedocumenteerde uitleg mét meteen de definitieve oplossing! Klasse en dank je wel. Groet, Geertjan

Bol schreef op 04.11.2025 om 11:45 uur

@plagge

Hallo Geertjan,

Het is fijn om te lezen, dat uw probleem is opgelost. Bedankt👍 voor uw compliment en feedback.

Met vriendelijke groeten.

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 04.11.2025, 11:45, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

plagge schreef op 23.07.2026 om 16:52 uur

Hallo Rob, Ik weet niet wat er aan de hand is maar bovenstaande oplossing die eerst perfect werkte krijg ik niet meer aan de praat. Ik krijg nu bij de vier streepjes weliswaar dat balkje maar er ontbreekt nu DVD media weergave.  In het importveld heb ik Audio_TS en Video_TS staan. Dus eigenlijk zou hij het moeten doen. Toch? Wat doe ik fout? Groet, Geertjan

Bol schreef op 23.07.2026 om 23:44 uur

@plagge

Hallo Geertjan,

In het verleden had ik ook een Dvd waar de DVD media weergave niet kon worden aangevinkt. Hebt u dit met alle Dvd's of alleen met deze Dvd?

Maar misschien zet u dit op het juiste spoor

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

PS. Upload eens een afbeelding

PC -1-

PC -2-

plagge schreef op 24.07.2026 om 09:34 uur

Goedemorgen Rob, Ik heb meerdere DVD's geprobeerd maar ook dan krijg ik de mediaweergave niet.

Groet, Geertjan

fverwaal02 schreef op 24.07.2026 om 17:33 uur

Hallo,

Ik kopieer uit de Video_TS map de VTS_01_*.VOB bestanden naar de Opname Map deze files haal je naar de tijdlijn.

Gr Frans

plagge schreef op 24.07.2026 om 18:39 uur

Hallo Frans,

Dit is zeker een oplossing en daar kan ik mee werken. Dank je wel voor jouw bijdrage. Het blijft overigens vreemd dat wat eind 2025 gewoon werkte nu niet meer aan de praat te krijgen is. Ik denk: werk aan de winkel voor Magix. Maar nogmaals dank voor je bijdrage. Groet, Geertjan

Bol schreef op 24.07.2026 om 18:52 uur

@plagge

Hallo Geertjan,

Het werk bij mij nog steeds. Ik kan DVD media weergave nog steeds aanvinken. Hebt u eens Video Deluxe 2026 teruggezet op de standaardwaarden? U zou ook eens het Videodeluxe.ini bestand kunnen verwijderen. 

Ik ga vanavond laat er nog eens naar kijken. 

Groet, 

Rob (forum moderator)

PC -1-

PC -2-

plagge schreef op 24.07.2026 om 20:18 uur

Hallo Rob, Ik heb het ini bestand verwijderd maar dat heeft niet geholpen. Groet, Geertjan

Bol schreef op 24.07.2026 om 23:41 uur

@plagge

Hallo Geertjan,

Helaas moet ik u het antwoord schuldig blijven. Bij mij werkt het zoals het moet.

Wat ik vreemd vind is dat er bij u de map ULEADDMF wordt vermeld, deze wordt bij mij niet vermeld.

Waarschijnlijk veroorzaak ULEADDMF map uw probleem.

Op het internet kom ik dit tegen:

De ULEADDMF‑map komt niet uit MAGIX, maar uit Ulead DVD MovieFactory, een oud programma dat vroeger veel werd gebruikt voor het maken en branden van DVD’s. Je ziet hem soms op systemen waar ooit Ulead‑software heeft gestaan, of wanneer Windows een DVD uitleest die ooit met Ulead is gemaakt.

🧩 Wat doet die ULEADDMF‑map?

bevat tijdelijke bestanden van Ulead DVD MovieFactory kan cache bevatten van DVD‑menu’s, hoofdstukken of thumbnails wordt soms opnieuw aangemaakt wanneer een DVD structuur wordt gelezen (VIDEO_TS) Het is dus een restmap uit oude DVD‑authoring software.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 25.07.2026 om 00:39 uur

@plagge

Hallo Geertjan,

Hier nog wat aanvullingen dat ik gevonden hebt.

De standaard mappen op een video-DVD zijn altijd hetzelfde, omdat ze deel uitmaken van de officiële DVD‑Video‑structuur. Een correcte DVD bevat exact twee hoofd ­mappen:

1. VIDEO_TS

• Dit is de belangrijkste map. Hier staat alle informatie die een DVD‑speler nodig heeft: .IFO‑bestanden / Informatiebestanden Bevatten het menu‑structuur, de hoofdstukken, enz...
  • .BUP‑bestanden / Back‑ups van IFO-bestanden worden gebruikt als een van de IFO‑bestand beschadigd is geraakt.
  • .VOB‑bestanden / Video Object Files. Dit zijn de echte videobestanden: MPEG‑2 video, audio (AC3, DTS, PCM), ondertitels, menu‑animaties.

Dus een VIDEO_TS map bevat o.a.:

• VIDEO_TS.IFO
  • VIDEO_TS.BUP
  • VIDEO_TS.VOB
  • VTS_01_0.IFO
  • VTS_01_0.BUP
  • VTS_01_1.VOB
  • enz.....

2. AUDIO_TS

Deze map is leeg op moderne DVD. Deze map bestaat nog om de compatibiliteit te behouden met oude DVD spelers en is nooit echt doorgebroken als DVD‑Audio‑formaat.

3. Overige mappen

Een video‑DVD hoort alleen deze twee mappen Video_TS en Audio_TS te hebben.

De extra mappen zoals:

• ULEADDMF
  • JACKET_P
  • PICTURES
  • MPEG
  • DATA

Dit zijn niet de standaard en komen van:

• specifieke authoring‑software (zoals Ulead, Nero, Roxio)
  • extra materiaal dat de maker heeft toegevoegd
  • metadata die Windows of een programma aanmaakt bij het uitlezen

Conclusie: uw gebruikte video DVD is niet standaard omdat deze de map ULEADDMF bevat en dus door het Magix programma niet goed kan worden ingelezen.

Met vriendelijke groet,

Rob (forum moderator)

PC -1-

PC -2-

plagge schreef op 25.07.2026 om 10:35 uur

Hallo Rob, Het zou ook eens een keer niet zijn dat jij de oplossing niet kunt vinden, Je lange zoektocht (met dank daarvoor) heeft aan het licht gebracht dat Ulead in deze de boosdoener is. Ik heb een DVD genomen waarvan ik zeker wist dat deze met Magix is gemaakt en zie daar meteen verschijnt DVD Mediaweergave. Ook dit probleem opgelost. Groet, Geertjan

Bol schreef op 26.07.2026 om 16:43 uur

@plagge

Hallo Geertjan,

Het doet mij deugd om te lezen dat uw probleem is verklaard. Maar probeer dit eens.

• maak een Map aan op uw harde schijf en geef deze een naam
  • leg nu de DVD in de disklade van uw computer
  • open deze met de Windowsverkenner
  • kopieer nu alleen de mappen Video_TS en Audio_TS 
  • start nu VDL 2026
  • ga naar de Map op uw harde schijf
  • volgens mij kunt u nu ook de DVD media weergave aanvinken

Laat het mij weten of het nu wel lukt.

Succes,

Rob (forum moderator)

PC -1-

PC -2-

plagge schreef op 26.07.2026 om 18:52 uur

Hallo Rob, Inderdaad als je de file van Ulead weglaat is er niets aan de hand en krijg je DVD mediaweergave gewoon te zien. Groet, Geertjan