In projectveldmodus storende zwarte lijnen en oranje pijltjes

Ben-Bokhout schreef op 28.09.2020 om 13:00 uur

Sinds Video deluxe 2021 update in Windows 10 verschijnen steeds zwarte verticale zwarte lijntjes overal waar ik met de muis heb bewogen. Verder ook blijvende oranje pijlen (hele bossen) zoals er 'vroeger' altijd één tijdelijk verscheen bij aanwijzen en scrollen van clips. Mijn vraag: hoe schakel ik die storende troep uit?

Reacties

Bol schreef op 28.09.2020 om 15:07 uur

Hallo Ben,

Welkom op het forum voor en door Magix gebruikers.

U hebt VDL 2020 kortgeleden geüpdatet naar VDL 2021 versie 20.0.1.65. Wat u zou kunnen proberen is om VDL 2021 naar de standaardwaarde terug te zetten. Ga naar: Bestand / Instellingen / Programma-Instellingen terugzetten op standaardwaarden

Succes,
Rob
Moderator / Forumlid

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

Ben-Bokhout schreef op 29.09.2020 om 12:47 uur

Hallo Rob,

Bedankt voor de suggestie. Op die manier lijkt het probleem verholpen. Echter... dan verlies ik vele, vele dagen werk. Als ik het project via de Magix werkmap open blijft het probleem bestaan. Het probleem zit kennelijk ergens 'ingesloten' in het project.

Als ik het project waaraan ik werk (dus met de problemen) even op de taakbalk zet (door de - toets rechts boven op het PC scherm aan te tikken) en ik maak het project weer zichtbaar door het 'lopende' project weer te openen, zijn alle zwarte lijntjes en oranje pijltjes (op 1 na, die boven de getoonde clip) verdwenen. Vormt dat misschien een mogelijkheid iets aan de werking van het programma te veranderen zodat èn het probleem wordt opgelost èn het project met alle werkuren wordt behouden?

Bij voorbaat dank voor het meedenken.

Ben

Bol schreef op 29.09.2020 om 14:54 uur

Hallo Ben,

Het kan inderdaad in uw MVP projectbestand zitten.

Wat u zou kunnen doen is het volgende:

• Start VDL 2021
  • Laat een ander goed MVP projectbestand in
  • Ga naar: Bestand / openen en laad nu het foutieve MVP projectbestand
  • Klik op: Nieuw project toevoegen
  • Nu wordt het bestand toegevoegd
  • klik op het tabblad en verwijdert het eerste MVP bestand door op X klikken en het Project wordt uit de film verwijderd
  • Sla nu het dit MVP project onder een ander naam op.
  • Sluit het VDL 2021 en start nu het aangemaakte bestand weer op en zie of de fouten weg zijn

Laat mij weten of het gelukt is.

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 29.09.2020, 14:57, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

Ben-Bokhout schreef op 30.09.2020 om 15:33 uur

Hallo Rob,

Opnieuw dank voor de suggesties! Helaas blijft het probleem bestaan...

Wat deed ik?

Voor alle zekerheid standaardwaarden teruggezet. 2 verschillende projecten geladen (het Magix demo project en een nieuw aangemaakt project waarin het probleem niet zichtbaar is). Daaraan volgens jouw instructies het project met de ellende toegevoegd. Daarbij valt op dat niet alleen het betreffende project verschijnt maar ook een project genaamd "Aurelia". Geen idee waar dat vandaan komt. Ik heb het niet aangemaakt.

Eerst heb ik nog gekeken of het probleem aanwezig was voor sluiten van het Aurelia en het Demo project. Dat bleek nog steeds zo. Toen nogmaals, zonder 'te proberen'. In beide gevallen is het resultaat bij het openen van het hernoemde project hetzelfde. De zwarte streepjes en de pijltjes blijven. GGGGRRRRRR

Kun je nog iets anders bedenken. Het feit dat Aurelia verschijnt tegelijk met het laden van mijn project suggereert dat Aurelia aan mijn project is gekoppeld...

Nogmaals dank voor het meedenken.

Vriendelijke groet,

Ben

Ben-Bokhout schreef op 01.10.2020 om 11:08 uur

Hallo Rob,

Zover ik nu zie, is het probleem verholpen. Met de gegeven suggesties in het achterhoofd handelde ik als volgt:

1. Ik opende een 'goed project'.

2. Ik voegde het 'pijltjes project' toe.

3. In 'pijltjes project': Bewerken / Alle objecten markeren / Objecten kopiëren.

4. In 'goede project': Objecten invoegen / project opslaan onder een nieuwe naam/ programma sluiten.

Openen van dat project suggereert 'probleem is verdwenen'! Ik heb inmiddels kort in dat project gewerkt en het heeft er alle schijn van dat het project zich normaal gedraagt.

Graag hoor ik van je of je in deze benadering gelooft of nog problemen verwacht. Mocht je een idee hebben hoe / door welke stomme handeling(en) ik het probleem heb veroorzaakt, dan wil ik dat natuurlijk ook graag weten.

Met vriendelijke groet,

Ben

Bol schreef op 01.10.2020 om 14:34 uur

Hallo Ben,

Ik kan mij geheel vinden in uw aangedragen oplossing. Mijn compliment daarvoor. Persoonlijk, heb ik (nog) geen enkele verklaring kunnen vinden, waardoor bij u dit probleem is ontstaan. Om hierachter te komen, zou ik achter uw PC / Laptop moeten zitten of het complete MVP project bestand ter inzage moeten hebben. Maar als ik zo uw antwoord doorleest, is uw probleem hiermee opgelost. Een MVP-projectbestand bestaat alleen maar uit verwijzingen en daar kunnen altijd op een of andere manier onverklaarbare fouten in gaan optreden.

Groet,

Rob

PC -1-

PC -2-