invoegen iso bestanden

RoelKroonen schreef op 26.06.2012 om 21:09 uur

Hallo ik gebruik VDL 15 premium. Onlangs heb ik een een film gemonteerd en hierbij een start menu gemaakt.

Ik heb voor mijn mediatank een ISO bestand gemaakt. Nu wordt deze niet geopend waarschijnlijk door dit start menu. Kan ik in VDL dit ISO bestand weer invoegen en bewerken ? Ik zie namelijk niet de mogelijkheid ook iso bestanden in te laden, m vr groet

Roel

Reacties

Cinecor schreef op 28.06.2012 om 07:26 uur

Even wat uitleg want je vraag bevat nogal wat misverstanden waaruit blijkt dat je nog onvoldoende begrip hebt van de diverse handelingen die je verricht.

Bij het monteren (bewerken in een NLE software zoals Magix Video deLuxe) kan je GEEN menu maken. Dat gebeurt pas met zgn authoring software als je een DVD gaat branden. Bij het branden moet het filmproject dus eerst geexporteerd worden: er moet een film van gemaakt worden. Dat branden behoort dus niet tot het eigenlijke monteren of bewerken.

Het begrip "mediatank" is mij niet bekend, wat bedoel je hiermee?

Als je een filmproject gereed hebt (in dit geval dus gemonteerd met Magix Video de Luxe) kan je dat exporteren om er een film van te maken. Daarbij is er keuze uit vele verschillende bestandsopmaken, al naar het doel waarvoor de film bestemd is. Eén van die soorten, een MPEG-2 bestand, is nodig voor een DVD. Als je in MagixVdL kiest voor "branden", worden al deze handelingen automatisch in één sessie uitgevoerd. Voornoemde authoring software zit dus ahw "ingebakken" in MagixVdL.

Op de DVD komen bij het branden een aantal bestanden met verschillende opmaak te staan, want wellicht is er bijv ook een menu aangemaakt, enz. Op de DVD vinden we een bestand (of meerdere) met de extensie .VOB. Dat is het eigenlijke filmbestand en dat kan weer worden opgeslagen op de harde schijf om hem weer als film in de NLE software te bewerken. Dat is dus niet het ISO bestand! Een VOB is eigenlijk niets anders dan een MPEG- bestand dat noodzakelijkerwijs speciaal voor de DVD een andere naam heeft gekregen. Lukt het niet om het VOB bestand te bewerken, dan kan op de harde schijf de extensie worden veranderd in .mpg. Deze handelingen doe je dus allemaal op de gebruikelijke wijze in de Windows Verkenner. Zorg er wel voor dat die zo staat ingesteld dat de extensies worden weergegeven (voor videobewerking een noodzaak om goed te kunnen werken).

Kort gezegd: Als je een film die op een DVD staat opnieuw wil bewerken moet je gebruik maken van het .VOB bestand(en) die op de DVD staat(n). Dat kàn met Magix, maar is nogal omslachtig. Er zijn goede gratis progs voor te vinden op internet, waarmee het heel eenvoudig kan. Aanbevolen: DVDDecrypter of DVDShrink.

Succes!

RoelKroonen schreef op 28.06.2012 om 20:07 uur

Beste Cinecor, Tjee.... Wat een info. Allereerst dank voor je heldere uitleg. Om bij de inhoud van mijn vraag te blijven m.b.t. ISO bestanden, begrijp ik nu wat meer de veelzijdigheid. Mijn vraag komt voort uit het feit dat ik een film op een externe harde schijf zet die ik aan een mediaplayer (mediatank) kan koppelen. Op deze externe schijf zet ik de films in ISO extensie (een keuze in VDL / image creator o.i.d). Dit advies kreeg ik mee waardoor er sneller / beter verloop is middels de mediaplayer. Zoals gezegd brand ik de film op DVD (voor afspelen buitenshuis etc) en voor mijn eigen collectie op de extrne schijf etc. Doordat ik nu op de externe schijf / mediatank het project niet kan openen (en wel op mijn PC) zoek ik het probleem bij het deel dat is gemaakt bij het inbakken van het menu. De DVD doet het immers wel. Doordat ik dacht dat ik het ISO bestand weer kon inlezen en zo het startmenu eruit kan knippen in VDL hoopte ik  daarmee het probleem te fixen. Ik heb zojuist de DVD 'geopend' en zie inderdaad de VOB bestanden. Deze kan ik echter niet invoegen (vanaf DVD) in VDL. Moet ik eerst het project op mijn PC zetten voordat ik kan invoegen in VDL of moet ik gewoon zoals je vermelde decrypter gebruiken. Dank voor je reactie Roel

Cinecor schreef op 29.06.2012 om 09:06 uur

Dag Roel,

De term "mediatank" voor een externe harddisk bij de mediaplayer kende ik nog niet.

Dat een ISO bestand in een mediaplayer beter zou afspelen dan andere formats lijkt me overdreven. Ik vraag me wie je dat advies heeft gegeven.  De meeste mediaplayers spelen geen avi af.  Het simpelste is dan om te converteren naar een mpg bestand, bijv MPEG-2.  Gebruik bij Magix voor het exporteren altijd het menu Bestand>Film exporteren..enz. en niet de knop rechts bovenin (te weinig instelmogelijkheden).

Om een filmbestand (VOB) van een DVD te rippen en op schijf op te slaan is de DVD Decrypter één van de beste, eenvoudigste en handigste. Gratis te downloaden van internet.

Met Magix kan dat ook wel, maar dat is dan te veel gericht op het gaan bewerken.

Het kan ook met kopiëren en plakken in de Windows Verkenner. Alleen als het een wat langere film betreft zijn het meerdere VOB bestanden (maximaal per bestand ruim 1 Gb) die je dan in de NLE software aan elkaar moet plakken. DVD Decrypter lost dat automatisch op.

Omdat een VOB bestand feitelijk een MPEG-2 bestand is, kan je de extensie in WV gewoon veranderen in .mpg. Dan weet je zeker dat elke player het bestand zal afspelen. Ook zal bijna alle NLE software inmiddels wel met mpg kunnen omgaan, wat niet voor VOB geldt.

Mvrgr

Cor

RoelKroonen schreef op 29.06.2012 om 23:25 uur

Hallo Cor, wederom dank voor je uitleg,,, Ik ga er meteen mee aan de slag, en zal in het  vervolg eerder op dit soort zaken letten. Ik heb weer wat bij geleerd en kan weer wat hobbieën. Groet Roel