Reacties

Polders schreef op 01.09.2010 om 08:54 uur

Beste hdaams, kijk bij 16-9-2010 de correspondentie met het thema 'Inzoomen op uitsnede met staand formaat'.

http://www.magix.info/nl/inzoomen-op-uitsnede-met-staand-formaat.knowledge.83170.html

Daar worden uitvoerig allerlei mogelijkheden beschreven

Succes

bobbiaan schreef op 08.09.2010 om 13:29 uur

Beste mensen,

Er is inderdaad al veel discussie over dit onderwerp geweest. Ik geloof dat er wordt voorbijgegaan aan de mogelijk heden die in foto berken zit.( En dan bedoel ik alle programma's. De basis is het volgende:

1) Ga ervan uit wat hoe u de foto wil opnemen, en dan bedoel ik landscape of portret ( dus liggend of staand).

2) Heeft u liggend gekozen dan is in/uitzoomen goed uit te voeren, maar dan ook alleen binnen zekere grenzen.

Je zal in een foto of film bewerkingsprogramma geen zwarte balken onder en boven of links en rechts van het beeld zien. 

3) Neem je de foto met de camera gedraaid (dus in z.g. portret ) dan krijg je na het importeren in een programma links en recht zwarte balken te zien, bovendien is er ook al een deel van onder en boven uit het beeld. Wel nu als je dit gaat inzoomen tot dat je de zwarte balken kwijt ben moet het programma het beeld omrekenen en kom je beeld materiaal te kort om de kwaliteit te behouden.

Naar mijn mening denk ik dat jullie met dit probleem zitten.

Mvg

Bobbiaan