Ik gebruik al jaren Magix Videodeluxe 2013 en ben toe een nieuw programma voor videobewerkking. Ik overweeg te upgraden naar Videodeluxe 2020, maar heb ik een paar verschillen gevonden die mij tegen staan.
Mijn praktijksituatie is dat ik vaak in een situatie zit waar ik zeer snel moet kunnen monteren. In die situaties heb een stuk of 60 korte fragmenten, waarvan ik het begin en het einde van het fragment moet bijsnijden. Bij Magix Videodeluxe 2013 kan ik dat heel snel met de toetsen Z en U en dat is voor mij ideaal. Dus als ik in Magix 2013 een einde van een fragment wel wil snijden, selecteer ik het fragment en druk op U (zonder Ctrl). Dan valt het deel rechts weg en schuift het volgende fragment netjes naar links zodat ik geen lege ruimte over houd. Als ik dat probeer in Videodeluxe 2020, dan blijft die lege ruimte staan en dat is vervelend.
Een alternatief is om Met Ctrl + T te splitten en dan met Ctrl + Delete het laatste deel te van het fragment verwijderen. Maar dan heb ik dus meerdere toetsen nodig om hetzelfde te doen en omdat ik deze actie voor elke video tientallen keren moet uitvoeren is dat toch vervelend. Dus mijn eerste vraag is of er een manier optie is om iets te stellen zodat de toetsen Z en U stukken wegsnijden, maar dat de andere fragmenten automatisch opschuiven zodat de lege ruimtes worden opgevuld en ik direct verder kan met de montage van het volgende fragment. \ik wil dit ook doen in de tijdlijn modus, niet via een popup ofzo (dat is alleen maar langzamer, ik moet echt snel werken).
Mijn tweede vraag betreft het maken van scherm opnamen. Met Magix Videodeluxe 2013 kan ik schermopnamen maken (hoewel ze niet superscherp zijn) maar in de testversie van 2020 die ik die optie niet staan. In het dialoogvenster dat de bronnen toont waarvan je kunt opnemen, zie ik alleen de opties “AVCHD”, “Audio”, “Enkel beeld”, “HDV-camera”, “DV-camera” en “Analoog”. De optie om van het beeldscherm op te nemen staat bij mij wel in 2013 maar niet in 2020. Is dat omdat ik een testversie van 2020 heb of is deze mogelijkheid uit het programma gehaald? In welke programma’s of versies zit deze mogelijkheid dan nog wel?