Snelste manier trimmen/bijsnijden en beeldscherm opnamen

MdN schreef op 12.07.2020 om 11:25 uur

Ik gebruik al jaren Magix Videodeluxe 2013 en ben toe een nieuw programma voor videobewerkking. Ik overweeg te upgraden naar Videodeluxe 2020, maar heb ik een paar verschillen gevonden die mij tegen staan.

Mijn praktijksituatie is dat ik vaak in een situatie zit waar ik zeer snel moet kunnen monteren. In die situaties heb een stuk of 60 korte fragmenten, waarvan ik het begin en het einde van het fragment moet bijsnijden. Bij Magix Videodeluxe 2013 kan ik dat heel snel met de toetsen Z en U en dat is voor mij ideaal. Dus als ik in Magix 2013 een einde van een fragment wel wil snijden, selecteer ik het fragment en druk op U (zonder Ctrl). Dan valt het deel rechts weg en schuift het volgende fragment netjes naar links zodat ik geen lege ruimte over houd. Als ik dat probeer in Videodeluxe 2020, dan blijft die lege ruimte staan en dat is vervelend.

Een alternatief is om Met Ctrl + T te splitten en dan met Ctrl + Delete het laatste deel te van het fragment verwijderen. Maar dan heb ik dus meerdere toetsen nodig om hetzelfde te doen en omdat ik deze actie voor elke video tientallen keren moet uitvoeren is dat toch vervelend. Dus mijn eerste vraag is of er een manier optie is om iets te stellen zodat de toetsen Z en U stukken wegsnijden, maar dat de andere fragmenten automatisch opschuiven zodat de lege ruimtes worden opgevuld en ik direct verder kan met de montage van het volgende fragment. \ik wil dit ook doen in de tijdlijn modus, niet via een popup ofzo (dat is alleen maar langzamer, ik moet echt snel werken).

Mijn tweede vraag betreft het maken van scherm opnamen. Met Magix Videodeluxe 2013 kan ik schermopnamen maken (hoewel ze niet superscherp zijn) maar in de testversie van 2020 die ik die optie niet staan. In het dialoogvenster dat de bronnen toont waarvan je kunt opnemen, zie ik alleen de opties “AVCHD”, “Audio”, “Enkel beeld”, “HDV-camera”, “DV-camera” en “Analoog”. De optie om van het beeldscherm op te nemen staat bij mij wel in 2013 maar niet in 2020. Is dat omdat ik een testversie van 2020 heb of is deze mogelijkheid uit het programma gehaald? In welke programma’s of versies zit deze mogelijkheid dan nog wel?

Reacties

mi-bo schreef op 12.07.2020 om 11:34 uur

Beste,

Als U een test versie van 30 dagen neemt met serienummer kunt U alle vragen uitproberen zonder beperkingen.

En dan is het aan U of tot koop overgaan of niet.

Sc6

Michael

MdN schreef op 12.07.2020 om 11:40 uur

bedankt voor de reactie, maar het is helaas geen antwoord. Natuurlijk heb de testversie in gebruik, anders had ik het verschil tussen versies 2013 en 2020 niet kunnen bepalen. Mijn vraag is specifiek bedoeld voor mensen die de ins en outs van versie 2020 kennen en mij ofwel kunnen wijzen op een optie die ik als nieuwe gebruiker niet kan vinden, ofwel kunnen bevestigen dat mijn bevinding juist is.

MdN schreef op 12.07.2020 om 12:02 uur

Nu ik diverse opties heb uitgeprobeerd, werkt het ineens weer wel met alleen een Z of U toets (dus zonder Ctrl). Ik loop alle opties na maar ik kom niet terug in de situatie dat ik er na een Z of U een lege ruimte open blijft. Dus ik kan nu trimmen zoals ik gewend ben in 2013 en dat is heel fijn. Maar ik heb geen idee waarom het gisteren anders was en dus vraag ik mij af of ik morgen misschien toch weer de Ctrl toets nodig heb.

Enige oorzaak die ik kan bedenken, is dat ik een Magix update heb gedaan maar het lijkt mij sterk dat dit een bug was. De kans lijk mij groter dat er ergens een optie zit die ik niet ken, die door de update is veranderd. Als iemand weet welke optie dan zou dat heel fijn zijn. Ik heb de knoppen boven de tijdlijn geprobeerd, ook de instellingen via Bestand en Instellingen. Bij sneltoetsen staan de Z en U toetsen ingesteld zonder Ctrl. De vraag blijft dus of er ergens een optie is, waarmee je in kunt stellen of lege ruimtes automatisch worden verwijderd?

mi-bo schreef op 12.07.2020 om 12:19 uur

@MdN

Beste,

hier de totale( alle ) functies die in het handboek staan.

in http://www.mi-bo.magix.net/album/ kunt U ook veel veranderingen vinden

M.vr.gr

Michael

mi-bo schreef op 12.07.2020 om 12:26 uur

@MdN

Beste,

een antwoord op gaten sluiten kunt U hier vinden,

http://www.mi-bo.magix.net/album/alle-albums/!/oa/7487901/

en

m.vr.gr.

Michael

mi-bo schreef op 12.07.2020 om 12:35 uur

@MdN

Beste ,

Een antwoord op beeldscherm opname, is het volgende antwoord.

In de classic versie niet : zie

in de Plus & Prem versie wel : zie

Sc6

Michael

MdN schreef op 12.07.2020 om 12:42 uur

Wat betreft het gaten vullen is mij duidelijk hoe je via het snelmenu handmatig gaten kunt sluiten. Dat is mooi, maar automatisch sluiten is fijner. Het is voor mij nog onduidelijk waarom dat gisteren niet gebeurde maar nu wel. Ik zal daar verder naar gaan zoeken, want dat is gek. Er moet een reden voor zijn.

Ten aanzien van de schermopnamen begrijp ik dat het wel in de plus versie zit maar dan is het jammer dat ik een trial heb waarin die functie niet zit. Ik kan mij niet herinneren dat ik bij het downloaden van de trial een keuze had, maar als die er was dan heb ik kennelijk voor de goedkoopste optie gekozen. Dan zal ik morgen kijken of ik een trial kan vinden die deze mogelijkheid ook heeft. Bedankt voor dat antwoord.

MdN schreef op 12.07.2020 om 12:58 uur

Ik heb de oorzaak voor probleem 1 gevonden en dat is de muismodus instelling. Ik heb in het verleden niet zoveel met muismodi gewerkt, maar nu begrijp ik hoe dat werkt. Of een lege ruimte wordt gesloten als je Z of U gebruikt om te trimmen, hangt dus af van welke muismodus actief is. Dat zit dus toch in de knoppen boven de tijdlijn. De instelling die ik wil hebben is de "muismodus voor alle sporen".

Via de geschiedenis van mijn browser heb ik de pagina terug kunnen vinden waar ik de trial heb gedownload en gezien de afbeelding heb ik een paar dagen terug inderdaad gekozen voor de standaard versie. Ik ga morgen de plus versie testen en kijken of de kwaliteit van de schermopnamen verbeterd is t.o.v. de 2013 versie (daar oogt het rafelig zoals jpg, ik wil graag schermopnamen met de schepte van gif of png afbeeldingen). Tot zover, ik kan weer verder. Bedankt!

mi-bo schreef op 12.07.2020 om 13:05 uur

@MdN

Beste,

Dit is een positief bericht, fijn te lezen dat U zelf het probleem heeft opgelost en dit op het Forum als oplossing heeft aangevinkt.

Veel montage plezier in de toekomst met het mooie MAGIX product.

M.vr.gr

Michael

Bol schreef op 12.07.2020 om 14:47 uur

Hallo MdN,

1. Voor versie vergelijking zie: https://www.magix.com/nl/video/video-deluxe/versievergelijking/#c1177762
  2. Welk format gif, png of jpg? Zie deze link https://spotler.com/png-jpg-of-gif-welk-bestandstype-gebruik-wanneer

Succes

Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

Kees-Haremaker schreef op 12.07.2020 om 14:58 uur

Beste MdN als je dus lege gedeelten op de tijdlijn bedoeld die kan je in VDL 2020 weghalen door
in een leeg gedeelte van de arranger met de rechter muistoets te klikken dan krijg je een rolmenu
waar een mogelijkheid zit om lege gaten weg te halen

een alternatief is wat hier volgt maar is wel wat meer klikken

Mvg Kees

Bol schreef op 12.07.2020 om 15:31 uur

Hallo MdN en Kees,

"Gaten vinden en sluiten" werkt alleen, wanneer op de andere sporen niets onder de gaten staat?

Groet,

Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 12.07.2020, 15:48, in totaal 2 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 12.07.2020 om 18:05 uur

Hallo MdN,

Nog even dit....

U schrijft dat u al jaren met VDL 2013 32bits werkt. Dit is zeker het moment over te schakelen naar VDL 2020 plus / premium. Persoonlijk, zou ik gaan voor VDL 2020 premium 64bits. (aanbieding ad: € 79,99 tot 15 juli 2020). VDL 2020 plus is € 20,00 duurder nl. € 99,99.

Alle mogelijkheden, die in VDL 2013 aanwezig zijn, zijn ook in VDL 2020 aanwezig. Zoals de sneltoetsen Z en U. Wat betreft om de lege ruimtes automatisch te verwijderen, zijn diverse mogelijkheden. Zie het antwoord van @Kees-Haremaker (kees)

Ik wens u heel veel succes met het maken van de juiste keuze.

Met vriendelijke groet,

Rob (Moderator) 

PC -1-

PC -2-