Wanneer bitrate aanpassen export?

Mr.R. schreef op 07.10.2020 om 19:43 uur

Ik ben bezig met een project en ik heb een export gedaan maar het beeld is bij beweging best wel blokkerig ipv vloeiend zoals in het origineel.

Nu vond ik deze reactie en ik denk dat ik hier wel iets aan heb, maar waarom moet ik de bitrate handmatig aanpassen bij een mp4 export?

https://www.magix.info/nl/forum/film-export-uhd--1200828/

Ik gebruik een GoPro Hero8 black en een DJI Mavic Air, beide kunnen bij 4K 100 mbps aan bitrate opnemen.

Is het verstandig om standaard de bitrate hoog te zetten en dien ik nog meer aan te passen net zoals in de link?

Bedankt voor het meedenken!

Reacties

Bol schreef op 07.10.2020 om 22:48 uur

Hallo Mr.R.,

U filmt met uw GoPro Hero8 black en uw DJI Mavic Air (drone) op 4k (3840x2180). U geeft aan, dat beide met 100mbps kan opnemen. Mijn vraag is nu, doet u dat ook? Bewerkt u deze ook als 4K (3840x2180) op de tijdlijn of is dit 1920x1080?

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 07.10.2020, 23:42, in totaal 1 keer gewijzigd.

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 07.10.2020 om 23:24 uur

Hallo Mr.R,

Even een clip van 4096x2160 25fps op de tijdlijn gezet en als MP4 UltraHD 3840x2160 25p geëxporteerd.

De bitrate wordt op de standaardwaarde 60.000 / 90.000kbps gezet.

Nadat het geëxporteerd is de bitrate ca. 80.000kbps

Groet, Rob

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

Mr.R. schreef op 08.10.2020 om 06:55 uur

Bedankt Rob,

Ja dat doe ik ook, toevallig dit project is is in 2K, ik gebruik nog vdl 2018, 2021 moet ik nog aanschaffen, maar ik heb nog een groot project welke ik in vdl2018 ben begonnen en dus eerst af wil maken voordat ik upgrade.

Is het dan beter de instellingen over te nemen van de link die ik heb gevonden?

Bol schreef op 08.10.2020 om 15:03 uur

Hallo Mr.R.,

U zou het kunnen proberen om eens wat met deze instellingen te experimenteren. Trouwens u hoeft niet het gehele project in zijn geheel te exporteren om te zien wat het resultaat is met bepaalde instellingen. U kunt ook een gedeelte van uw project exporteren bv. 3 á 5 min, zodat u kunt zien wat het resultaat van de export is. Zo doe ik het regelmatig.

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 08.10.2020, 15:18, in totaal 2 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Mr.R. schreef op 08.10.2020 om 15:55 uur

Ga ik doen, als het goed is, is het klaar als ik thuiskom.

Mr.R. schreef op 09.10.2020 om 11:13 uur

Yesssss gelukt! Dank je wel.

Wat betekenen de instellingen:

https://www.magix.info/download/file/mediacenter/e3lano4ubidt/R34lR4oLWNDLXMRinDMGMlID344LnMGn

Bol schreef op 09.10.2020 om 19:23 uur

Hallo Mr.R.

Het doet mij deugd om uw vreugde kreet te lezen.

Wat de instellingen op GOP en Constant bitrate exact betekenen, daar moet ik u een professioneel antwoord op schuldig blijven.

Dit heb ik gevonden op het internet:

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 09.10.2020, 19:50, in totaal 2 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Mr.R. schreef op 09.10.2020 om 20:20 uur

Dank je wel Rob, wat zijn de instellingen voor de hoogste kwaliteit export?

Bol schreef op 09.10.2020 om 23:22 uur

Hallo Mr.R.,

Hier zijn geen standaardinstellingen voor op te geven. Zelf kijk ik altijd eerst, wat de bitrate (gevensnelheid) is van de opgenomen clip. Met deze Bitratesnelheid exporteer ik dan eerst ca. 3 á 5 min. Als deze dan nog niet naar mijn wens is, dan verhoog ik deze Bitratesnelheid met 10.000kbps en probeer het nog eens.

Succes, Rob

PC -1-

PC -2-

Kees-Haremaker schreef op 11.10.2020 om 14:19 uur

Hallo nog wat aanvulling de variabele bitrate heeft ook te maken met als je b.v. een beeld hebt met achtergrond die gedurende langere tijd constant blijft en er beweegt een klein deel langzaam dan kan je aan nemen dat alles wat gelijk blijft niet steeds behoefd te worden opgeslagen, maar als het gehele beeld beweegd b.v. de camera beweegt van links naar rechts dan is er veel wat verandert dus moet er meer worden opgeslagen.
Dit is dus een eenvoudige uitleg van het comprimeren van beelden.
Het hele gebied waartussen dit werkt heeft te maken hoeveel keer per seconde er een pixel wordt opgenomen
Verder is dit natuurlijk ook in verhouding met 50fps of 25 fps.
Mvg Kees

Mr.R. schreef op 11.10.2020 om 14:47 uur

Bedankt voor je reactie, wat te doen met de bitrate als ik verschillende camera's gebruik met verschillende bitrate bestanden?

Bol schreef op 11.10.2020 om 15:57 uur

Hallo MrR.,

Persoonlijk zou ik uitgaan van de hoogste bitrate informatie. Misschien hebt u wat aan deze informatie. Zie: https://veldkampprodukties.com/2020/02/video-fact-friday-de-impact-van-bitrate-op-de-kwaliteit-van-je-video/

Groet, Rob

Laatst gewijzigd door Bol op 11.10.2020, 15:57, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-