Diverse issues Travel Maps

vkic schreef op 05.06.2026 om 13:07 uur

Na jaren geen video te hebben gemaakt heb ik de afgelopen dagen weer een video gemaakt met Video Deluxe Premium 2026 waar ook Travel Maps deel van uitmaakt. Daar zijn nog wel wat verbeterpunten in mogelijk:

1 De zoekfunctie (vergrootglas) die gebruikt maakt van Open Street maps werkt meestal niet. Bij veel zoekacties gebeurt er gewoon niets als je iets intypt (en Enter geeft), bijvoorbeeld de luchthaven OR Tambo Johannesburg, een zoekactie die wel werkt op https://www.openstreetmap.org/. Mijn oplossing was om iedere plaats in Google Maps op te zoeken, met de rechtermuistoets uit het contextmenu de GPS coördinaten te kopiëren en deze in te geven. Veelal moest ik in de lijst het routepunt nog wel bewerken, hetzij omdat te uitgebreid was, hetzij omdat het niet klopte, maar zo werkte het tenminste. Dus die zoekfunctie zou nog eens goed moeten worden nagekeken.

2 Er is volgens mij geen mogelijkheid om routepunten in Pad en Avator te onderhouden. Je zou daar punten in moeten kunnen verslepen en wissen en eventueel handmatig aan toevoegen. Je kunt wel een GPX track exporteren en importeren maar omdat ieder routepunt in die XML file 200 entries bevat met GPS coördinaten (geen idee waarom dat dit nodig is, als er toch alleen maar een rechte of enigszins gekromde lijn mee wordt getrokken) is het editen hiervan in de praktijk niet echt handig

3 Voor invoegen van afbeeldingen heb ik in een vorige versie (meen ik te herinneren) de grootte en positie van de afbeelding kunnen aanpassen. In ieder geval is die functie (nu) onbruikbaar omdat er over de hele schermgrootte een afbeelding wordt getoond die ook nog eens niet compleet is (je ziet een uitvergroot deel van het midden van de foto). Ook prima op te lossen door een spoor in Video Deluxe van foto's te voorzien, maar ik zou zeggen: verbeter deze functie of haal 'm er helemaal uit

4 Het weghalen van de foto's was lastig. In een aantal gevallen verscheen de Delete optie niet als ik op het routepunt klikte, opgelost door een nieuwe foto toe te voegen en weer weg te halen. Hierna was de oude foto niet weg, maar kon ik Delete daarna wel kiezen. Suggestie is de foto te kunnen wissen (en wellicht toevoegen) bij de routepunten.

5 Een grote aanwinst zou zijn om een manier te hebben om een daadwerkelijke route in te geven die precies de weg volgt zonder op talloze punten in een kaart te moeten klikken. Dat zal waarschijnlijk moeilijk te programmeren zijn, maar wel heel mooi zijn, dat je bijvoorbeeld kunt zeggen: volg weg x123 van plaats A t/m plaats B

Kortom: ik heb een aardige TravelMap animatie gemaakt maar wel met veel workarounds.

Reacties

Nog 0 reacties - Schrijf de eerste reactie