Ik heb even wat zitten proberen met keyframes en kwam tot het volgende:
1) Maak een witte cirkel op een zwarte achtergrond, bv met Paint, exporteer als jpg
2) Maak een zwarte rechthoek die je compleet als jpg exporteert (hij beslaat dus het compete frame in VdL)
Plaats de witte cirkel op spoor 1 en zet de zwarte rechthoek er onder. Verklein hem zodanig (Effecten/Weergave/ Positie_grootte) dat de cirkel nog net bedekt blijft.
Pas nu het effect Rotatie/spiegeling toe. Zet een keyframe. Ga een stukje verder en roteer de rechthoek over 90 graden, plaats een tweede keyframe. Ga nog een stukje verder en roteer tot 180 graden, plaats een derde keyframe. Bij het afspelen zit de cirkel nog steeds achter de (roterende) rechthoek. Nu is het zaak om de rechthoek zodanig te verschuiven dat de cirkel tijdens het roteren van de zwarte rechthoek geleidelijk in beeld komt. Daarvoor moet je een wat groter aantal keyframes plaatsen en steeds zorgen dat het beginpunt van de cirkel op zijn plaats blijft. Het resultaat ziet er dan zo uit:
Hij is niet perfect, daarvoor zou ik er meer tijd aan moeten besteden (had ik geen zin in...). Misschien gaat het wat gemakkelijker als je 2 zwarte rechthoeken gebruikt, waarvan je de ene het beginpunt op z'n plek laat houden, kwestie van experimenteren.