Probleem bij de export van video

Jo-Noben schreef op 14.08.2026 om 15:03 uur

Bij het exporteren van een video krijg ik de volgende foutmelding:

"Bij de export met een externe video codec is een fout opgetreden. Controleer en wijzig eventueel uw exportinstellingen ( resolutie, framerate etc.). Soms is het aan te raden om de standaard instellingen weer in te stellen."

Bovenstaande instellingen heb ik aangepast en ook de standaard instellingen heb ik opnieuw ingesteld. Toch blijft de foutmelding steeds terugkomen. Ik heb de MPEG-4 Codec "MainConcept" aangeschaft. Maar de fotmelding blijft steeds terugkomen.

Ik gebruik windows 11.

Heeft iemand voor mij een oplossing?

Reacties

Bise schreef op 14.08.2026 om 15:49 uur

Probeer eens het ini bestand te verwijderen. Wordt bij opstarten weer automatisch aangemaakt.

Bise

Jo-Noben schreef op 14.08.2026 om 17:15 uur

Helaas, dit helpt niet.

Bol schreef op 15.08.2026 om 13:07 uur

@Jo-Noben

Hallo Jo,

Video Deluxe 2026 werkt zeer goed zonder het Mainconcept.

Met welke Video Deluxe versie werkt u nu?

Hebt u wel het correcte videodeluxe.ini bestand verwijderd? Zie eens deze link: Video Deluxe 2026 is verschrikkelijk traag op mijn nieuwe HP computer.

Kunt u opgeven wat u computerspecificatie is:

• processor
  • geheugen
  • videokaart
  • etc..

Succes,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 15.08.2026 om 13:17 uur

@Jo-Noben

Hallo Jo,

Hier nog even een aanvulling:

Video Deluxe 2026 heeft MainConcept niet meer nodig. De huidige versies gebruiken de MAGIX‑interne AVC/AAC‑encoder en hardware‑acceleratie. MainConcept wordt niet meer ondersteund voor MP4‑export en veroorzaakt daarom foutmeldingen zoals u ziet.

Gebruik de standaard MPEG‑4‑instellingen en verwijder het juiste videodeluxe.ini bestand, zoals @Bise u aanbevolen hebt.

Succes, Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

Jo-Noben schreef op 15.08.2026 om 15:30 uur

Ik gebruik Video DeLuxe Plus versie 16.0.1.22 (UDP3).

Ik heb deze versie al langer, maar heb hem opnieuw moeten installeren na een crash van mijn vorige pc.

De specs van de computer zijn:

Processor: AMD Ryzen 7 5700G with radeon Graphics (3,79 GHz)

Grafische kaart: AMD Radeon (TM) Graphics _496 MB)

16.0 GB RAM geheugen

Bol schreef op 15.08.2026 om 16:41 uur

@Jo-Noben

Hallo Jo,

Uw computer is voor zover ik het heb kunnen nagaan volledig geschikt om Video Deluxe 2017 plus van ca. 10 jaar oud te installeren. Deze zou bij u foutloos moeten werken. Zelf heb ik VDL2017 premium onder Windows 11 geïnstalleerd en geüpdatet naar:

Heb u dat al geprobeerd?

Groet,

Rob (forum moderator)

PS. Uw systeem is minder geschikt om Video Deluxe 2026 erop te installeren.

PC -1-

PC -2-

Jo-Noben schreef op 16.08.2026 om 17:07 uur

Zojuist de update en installatie voltooid. Film geëxporteerd, maar na ongeveer 8 minuten komt wederom dezelfde foutmelding. Jammer. Nog geen resultaat dus.

Bol schreef op 16.08.2026 om 18:24 uur

@Jo-Noben

Hallo Jo,

Hebt u alle actualisatie uitgevoerd?

Hebt u uw VDL2017 als eens terug gezet op de standaardwaarden.

Zie ook eens deze link: Importeren van een achtergrond voor het verwijderen van het Videodeluxe.ini bestand

Krijgt u deze foutmelding als het MainConcept niet is geactiveerd of juist wel?

U moet ook het MainConcept verwijderen en opnieuw installeren.

Upload eens een afbeelding met uw foutmelding naar het forum.

Groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 16.08.2026, 18:29, in totaal 2 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Jo-Noben schreef op 17.08.2026 om 10:29 uur

Dank voor jullie tips, maar tot nu toe helpen ze helaas niet.

De foutmelding die ik krijg luidt als volgt: (ik krijg de afbeelding niet geupload)

"Bij de export met een externe videocodec is een fout opgetreden. Controleer en wijzig eventueel uw exportinstellingen ( resolutie, framerate etc.). Soms is het aan te raden om de standaard instellingen weer in te stellen."

Ik heb de indruk dat er iets mis is met een externe videocodec (H.264??)

Bol schreef op 18.08.2026 om 18:24 uur

@Jo-Noben,

Hallo Jo,

Als u alles hebt gedaan zoals aanbevolen. Dan kan het nog in uw filmproject zelf zitten. Hebt al eens een nieuw filmproject aangemaakt en geëxporteerd? Het kan ook een computerconfiguratie zijn, dit kan ik hiervandaan niet beoordelen.

Ik wens u succes,

Rob (forum moderator)

PC -1-

PC -2-

Bol schreef op 18.08.2026 om 23:48 uur

@Jo-Noben

Hallo Jo,

Ik weet dat ik 10 jaar geleden ook al eens zo'n probleem had. Waarschijnlijk kan uw computer / videokaart niet overweg met de hardwareversnelling. Wat ik heb toen de vinkjes weggehaald bij de hardwareversnelling.

1. Start VDL 2017 op en druk op "Y"
  2. Ga naar: Programma instelling > tabblad import / export
  3. Haal de vinkjes weg als deze er staan
  4. Zie afbeelding

Laat het mij weten wat het resultaat is.

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 18.08.2026, 23:51, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-

Jo-Noben schreef op 19.08.2026 om 09:54 uur

De hardwareversnelling stond al uitgevinkt.

Jo-Noben schreef op 21.08.2026 om 13:14 uur

Als laatste redmiddel heb ik Magix verwijderd van mijn computer. Daarna opnieuw geinstalleerd. De foutmelding komt ook nu weer terug bij exporteren naar MPEG. Ik vraag mij nu dus af of de MPEG-2 codec wel geactiveerd is. want ik heb geen reactie gezien van magix om deze te installeren. Hoe controleer ik of MPEG-2 codec is geïnstalleerd?

Jo-Noben schreef op 23.08.2026 om 19:58 uur

Ik heb mijn probleem opgelost, door de film te exporteren naar MP4 in FullHD 1920x1080. Daarna kan ik de MP4 overzetten naar een MPEG-2 bestand via een convertor. Weet ik alleen nog niet waarom de foutmelding van een externe codec steeds terug komt, als ik rechtstreeks wil exporteren naar MPEG-2. Wat mij betreft einde van dit topic. Dank jullie wel voor jullie tips en suggesties.

Bol schreef op 23.08.2026 om 23:33 uur

@Jo-Noben

Hallo Jo,

Zie eens deze twee linkwen:

Misschien is de voor u de oplossing?

Groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 23.08.2026, 23:39, in totaal 2 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-