tekstcorrectie

Ruud-vanderVeen schreef op 07.10.2021 om 20:59 uur

Volgens de Xara website heeft haar partner Magix voor de Nederlandse markt een aangepaste tekst-correctie voorzien. Zou wel errug handig zijn wanneer die aan Nederlandse klanten ter beschikking wordt gesteld. Ik bezit naast bovenstaande software ook de webdesigner, PageLayout, en de voorgangers van bovenstaand pakket alle Xara's vanaf de versie 4.Ondertussen nog niet meegemaakt dat Xara annex Magix aandacht voor deze tekortkoming heeft gehad, althans niet kenbaar gemaakt. Heeft iemand een werkbare oplossing ?
Niet dat het in dit verband onmisbaar lijkt, maar ik werk in Windows met een computer.

 

En dan zie je na afsluiten dat de voorgaande vraag omtrent het pakket, niet wordt meegenomen :  Designer Pro X, als ultieme versie van wat ooit Xara xxx was.

 

Reacties

mi-bo schreef op 07.10.2021 om 21:51 uur

@Ruud-vanderVeen

Beste Ruud,

Niet wetend wat Uw probleem precies is,

in MWD Prem 18 staat onder Acties spelling controle tijdens typen.

in XARA Designer Pro X staat onder Utilities Check spelling as you Type

sc6

Blijf gezond,

M.vr.gr

Michael

Ruud-vanderVeen schreef op 07.10.2021 om 22:29 uur

Hallo Michael, dank voor je bericht.

Toen Xara nog 'gewoon' Engels was, was het enkel de Engelse taal die een rol speelde. Het breidde zich uit en met Magix werd de Duitse markt belangrijker en dus ook de Duitse taal. Kortom, wil je de tekstcontrole toepassen, heb je Engels en Duits tot je beschikking. Ik werkte destijds nog met Corel, ook Engelstalig, dus viel het niet op.
Maar als Nederlander type ik "net iets vaker" in het Nederlands en dan schiet het met die instellingen "hetzij Duits | hetzij Engels" niet echt op.

En verbaast het me eigenlijk, dat er vanuit Nederland niet vaker hier om gevraagd is, tenminste, of zijn wij tweeën de enigste Nederlandstalige klanten / gebruikers ? Zou kunnen, Designer X Pro en de andere versies - hoewel gekocht van Magix - nog geheel in 't Engels. Toch een teken aan de wand. Of we tellen niet mee, kan ook nog.

Je kunt ook nog veronderstellen, dat voor de Nederlandstaligen enkel de foto- en of video de belangrijkste items zijn en dus maakt het dan niet veel uit. Maar kijk je naar Page Layout en Web Design, schrijf je letterlijk toch meer naar je eigen tekst-genoten. Eén van m'n websites - niet in webdesigner gemaakt maar gewoon in Wordpress - telt zo'n 450 forse webpagina's ..... dat doe je beter niet in Magix / Duits. En nee, ook niet in t' Engels, ik schrijf gewoon voor Nederlanders. Maar ik verwerk er wel regelmatig andersoortige pagina's in, zoals een popup met landkaart en tekst, of een verhaal cq sage in pdf en die maak ik dan wel in Magix/Xara producten. Dat is dus mijn "noodzaak". En dus ook een taalcontrole in het Nederlands, je ziet namelijk heel vaak je eigen fouten niet staan. That's why.

mvg

Ruud

mi-bo schreef op 07.10.2021 om 23:28 uur

@Ruud-vanderVeen

Beste Ruud.

Dank voor Uw uitgebreide Feedback.

"Uw Vraag en antwoord nog eens goed na gelezen

Dit is helemaal correct wat U omschrijft, wat betreft woord correctie , dit is niet in het Nederlands,

En ik weet dat er steeds meer MAGIX gebruikers XARA Designer Pro X 18 kopen"

Ik ben begonnen met Websitemaker(alles in de cloud bij MAGIX), daarna overgegaan naar MWD(Alles publiceren vanuit je Pc) omdat ,flash niet meer wordt ondersteund, en de laatste 2 jaar ben ik ook in bezit van XARA Designer Pro+.

Word Press heb ik wel cursus in gehad, maar ben toch voor MAGIX/XARA gegaan.

Succes met het uitbreiden van Uw Website.

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

 

Wijziging aangebracht i.v.m beter antwoord

Bol schreef op 08.10.2021 om 01:04 uur

@Ruud-vanderVeen

Hallo Ruud,

Met belangstelling heb ik uw topic gelezen. Wat u zou kunnen doen is het volgende. Stuur een mailtje met daarin uw vraag ten aanzien van de tekst correctie naar: infoservice@magix.net.

Succes, Rob

Ruud-vanderVeen schreef op 08.10.2021 om 10:52 uur

Rob : dank voor je bericht. infoservice@magix.net ............... zojuist verzonden ;-)

mi-bo schreef op 12.10.2021 om 20:15 uur

@Ruud-vanderVeen

Beste Ruud,

heeft U ook via Help Download Content Installeren & Pan Studio geinstalleerd

dan .is het wel te openen

Sc6

Blijf gezond

M.vr.gr

Michael

Ruud-vanderVeen schreef op 12.10.2021 om 21:16 uur

Hallo Michael,

Ik ben begonnen lang geleden met Xara 4, en sedert mijn hulpvraag aan Magix Duitsland, heb ik van support naam verwijderd uit Dresden per mail anderhalve dag geleden ) begrepen wat jij nu ook weet : Content Installeren & Pan Studio. ( "weet ik veel !? ). Is Xara 18, de vorige ofwel nummer 17 had ik ook al etc. Maar niemand zegt er bij wat er specifiek nieuw is. Net zo min wat verstaan wordt onder Content Installer en de Pan studio ontgaat me ook helemaal, kan ik ook niet terugvinden tot dusver.

Wat dat betreft denk ik nog met weemoed terug aan Xara Engeland, waar ene Jan ( en toch Engelsman ) niet te beroerd was om me wegwijs te maken. Maar ja, Xara moest de cloud in.

Maar na de introductie van Magix ( los van deze Claire ) is het met Magix 2x nix. Heb het ook wel eens geprobeerd met Facebook, maar die groep is vooral actief als visueel gerichte kunstenaars, grafische hoogstandjes maken en dergelijke. Heel mooi, maar verder heb ik er niets mee. En dat is vooral foto's optimaliseren, speciale foto collages maken, maar ook voor aanvullingen op Wordpress websites. (bijvoorbeeld popups maken en pdf's voor het inbakken in de Wordpress websites.

Wat mij hogelijk verbaasd heeft : waarom zat in het download pakket van xara18 niet een overzicht van wat aanvullend gedownload kon worden, hoe en waarom en waar te vinden ? Kennelijk interesseert het ze bij Magix niet.

Wat je met die Pan Studio kunt doen : geen enkele opmerking bijgesloten.

En terugkomend op de spellingcontrole : zit geen basis hoeveelheid Nederlandstalige woorden bij. Wat je er mee kunt, is zelf zo'n basis hoeveelheid bij elkaar vergaren en in je "eigen" woordenboek opslaan vanuit je document. Kan even wat tijd in beslag nemen .....

Nou ja, is tenminste iets. Dus ben ik er best wel blij mee. ;-)

Ruud-vanderVeen schreef op 12.10.2021 om 22:02 uur

1.

wat je met de pan studio kunt doen : deze website is dan interessant : https://xara.kayako.com/article/254-panorama-tool , blijkt dat het al een oude en aanwezige tool is waar je bijv. 2 of meer foto's aan elkaar kunt 'plakken' als een brede foto , noem het een 'pan'orama cq pan studio.

2.

wat jullie met het weghalen van namen willen doen, soit. Ik ben van het principe "ere wie ere toekomt" en "wie mij helpt zal ik gedenken". Ik loop in deze computertools-wereld al zo lang mee, dat ik de noodzaak ken om die 'echte' deskundigen ( m/v jong/oud ) te vinden. Het scheelt je jaren van je kop stoten.

mi-bo schreef op 13.10.2021 om 08:42 uur

@Ruud-vanderVeen

Beste Ruud.

Dank voor Uw Feedback

!.

Als U F1 in toets en dan Panorama Stitching wordt alles omschreven wat Pan Studio is en hoe te bewerken

Op mijn laptop had ik Content Pack niet geinstalleerd vandaar da ABC niet aangaf wat het aan moest geven.( woord controller )

zelf gebruik ik Office Word als er een verslag gemaakt moet worden en importeer het dan,

 

2.

De volledige naam van MAGIX Support medewerken heb ik als moderator verwijderd, daar MAGIX dit liever niet heeft, vandaar dat de 2de naam is blijven staan.

Sc6

M.vr,gr

Michael

 

Ruud-vanderVeen schreef op 13.10.2021 om 17:48 uur

Michael, mbt Panorama en Xara ligt de F1 hulp toets bij mij niet populair, immers Engelstalig. Zeker waar het op techniek aan komt, zijn woorden voor meerdere uitleg vatbaar.

Panorama "naaien" of stitching ken ik al vanuit de oudste Xara versies, maar was altijd te bereiken via een afzonderlijk balkje met verwante funkties. Met de naam "Pan STUDIO" verwachtte ik iets anders, namelijk de techniek bij foto's van "PANNING" en dan moet je je bijvoorbeeld de familie Verstappen in een raceauto voorstellen, kun je er voor kiezen om met je camera de auto te volgen en dan is de achtergrond wazig door je beweging. Heb je die beweging niet, kun je het met panning simuleren. Krijg je ook zo'n streepjes wazig beeld en blijft je onderwerp haarscherp. Dat is spelen, oefening met je foto, en dan werk je eigenlijk als een studio / kunstemaker.

Daarbij , het woord STUDIO kan je op een dwaalspoor brengen. Xara is namelijk al oud. ( anno 1981 ) en destijds was er het illustratie programma "Xara Studio" niettemin verbonden aan Corel ( van Corel Draw waar ik ook mee heb gewerkt ) en werd verkocht als CorelXARA.

Dan is "studio" heel iets anders en had Magix best wel moeten weten dat met die historie een misverstand snel geboren is.