Video Saver! wordt herkend door Win10 maar VHS blijft zwart

Otto66 schreef op 06.07.2025 om 20:50 uur

Hallo,
Vandaag m'n Video Saver! geïnstalleerd (versie 8.0.028) ging prima op Win 10 Home, en de hardware wordt herkend als 'USB Video (USB Dshow)'. Helaas blijft het voorbeeldschermpje zwart. Ik heb de Magix-hardware aangesloten via de scart van m'n VHS recorder want die wil ik digitaliseren. Iemand een tip?
Met dank,
Otto.

Reacties

Otto66 schreef op 07.07.2025 om 08:34 uur

Opgelost. De scart zat niet diep genoeg in de recorder. :)

Bol schreef op 07.07.2025 om 20:11 uur

@Otto66

Hallo Otto,

Het doet mij deugd om te lezen, dat u uw probleem zelf hebt opgelost. Bedankt👍 voor het plaatsen hiervan op het forum.

Met vriendelijke groeten,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

Otto66 schreef op 29.08.2025 om 12:38 uur

Heel vreemd, capturen lukte eerst wel en nu niet meer. Ik hoor het geluid goed maar het beeld blijft zwart. Heb dit al bij meerdere recorders. Ook de Hama Video Cleaning Cassette helpt niet. Wat kan ik doen?

Bol schreef op 29.08.2025 om 12:54 uur

@Otto66

Hallo Otto,

Is alles goed aangesloten? Hebt u al eens een andere scartkabel uitgeprobeerd? Zie eens deze link: Ik krijg geen videobeeld in het programma op mijn PC

Succes,

Rob (forum moderator)

Als een kwestie onoplosbaar lijkt, komt dat niet omdat je de oplossing niet ziet, maar omdat je het probleem niet ziet.

If an issue seems unsolvable, it is not because you do not see the solution, but because you do not see the problem.

„Wenn ein Problem unlösbar erscheint, liegt es nicht daran, dass man die Lösung nicht sieht, sondern weil man das Problem nicht erkennt.“

PC -1-

PC -2-

Otto66 schreef op 29.08.2025 om 13:25 uur

Rob, dank voor je snelle antwoord. Ik heb de Video Saver!, en de kabels werken volgens mij goed: voordat ik op Play druk, zie ik het blauwe startscherm van de Sharp. Daarna hoor ik de audio maar het beeld blijft zwart.

Bol schreef op 29.08.2025 om 13:35 uur

@Otto66

Hallo Otto,

Hebt u de Sharp videorecorder al eens aangesloten op een TV en speelt dan uw videobanden goed af?

Groet, Rob

PC -1-

PC -2-

Otto66 schreef op 29.08.2025 om 14:14 uur

Oke, weer een stukje verder; goeie tip!
Van scart Sharp naar scart TV speelt de audio goed af (deed-ie met Video Saver! ook), en af en toe flitst het beeld: een flard van het beeld en dan weer zwart. Ik concludeer dat de conversie met Video Saver wat kritischer is dan de directe verbinding van scart naar TV. En dat het met de kwaliteit van de band te maken heeft, of met vuile koppen van de Sharp, of een combinatie. Ik hoop het laatste maar tot nu toe hielp de Hama reinigingsband nog niet. Kan ik de koppen op een andere manier reinigen of moet dan de recorder uit elkaar?

Groeten, Otto.

Bol schreef op 29.08.2025 om 15:03 uur

@Otto66

Hallo Otto,

.....Van scart Sharp naar scart TV speelt de audio goed af (deed-ie met Video Saver! ook), en af en toe flitst het beeld: een flard van het beeld en dan weer zwart.....

U schrijft zelf al, dat als u via de TV afspeelt het geluid goed afspeelt, maar dat het beeld fladderend wordt weergeven. Dit kan erop duiden, dat de videokoppen vervuild zijn. Natuurlijk kan ook aan de videoband zelf liggen.

Ik raad u sterk af om de videokoppen zelf handmatig schoon te maken. Dit moet je echt aan een professional overlaten.

Probeer het nog eens met de schoonmaakband. Misschien moet u dit meerdere malen doen. Let op!! u moet na het schoonmaken, de koppen eerst goed laten drogen voordat u er weer een band in doet. Persoonlijk, zou ik de probleem band niet meer gebruiken.

Groet,

Rob (forum moderator)

Laatst gewijzigd door Bol op 29.08.2025, 16:13, in totaal 1 keer gewijzigd.

PC -1-

PC -2-