Infusion

djdehaan schreef op 01.09.2020 om 09:23 uur

Ik heb VDL 2021 geïnstalleerd, die hakkelt meer dan VDL 2020. Vooral bij overgangen. Nu lees ik over de superieure Infusion 2 die met hardware versnelling zelfs op 8K soepel weergave biedt. Dan zou ik een NVIDIA Geforce GTX 1060 4 GB VRAM (dit wordt specifiek zo genoemd) moeten installeren. Wie weet wat dié kaart precies biedt waardoor daarmee alle gehakkel verleden tijd is?

Dat is een kaart die al sinds 2016 op de markt is! Ik heb nu een NVIDIA Geforce GTX 750 Ti met maar 2GB, dus mogelijk dat een nieuwe kaart iets oplevert. Maar kan ik dan niet beter een veel nieuwere kaart kopen om toekomstvaster te zijn?

Dank, Dirk Jan

Reacties

djdehaan schreef op 01.09.2020 om 09:30 uur

Ik zie in een vergelijking dat de 1060 200% sneller is als de 750ti. Dus dat is mooi. Ik zie ook dat de 1060 is opgevolgd door de RTX2060, en die is 400% sneller! Maar werkt die RTX2060 wel met Infusion??

mi-bo schreef op 01.09.2020 om 10:20 uur

@djdehaan

Beste Dirk Jan.

Een goed advies en correct antwoord moet ik U schuldig blijven.

Succes met het zoeken naar de juiste configuratie

M.vr.gr

Michael

cjhharemaker schreef op 02.09.2020 om 10:20 uur

Hallo djdehaan, ik heb de geforce 1660 super juist voor de update geinstalleerd aan boord en de nieuwe VDL 2021 loopt daar prima op.
Mvg Kees

djdehaan schreef op 04.09.2020 om 17:27 uur

Ik heb de vraag aan Magix duitsland gevraagd, en kreeg dit antwoord:

We just tested the program with the NVIDIA GeForce 1060 4GB VRAM, but it's not the optimal choice to edit/export your 8K material.

Please note that graphic cards are not encoding devices.
These are devices to stream and model files, but encodings are purely mathematical.
So for editing/ export 8K material, you should use

-> a powerful processor.
-> hardware accelerated playback with Intel QuickSync + the graphic cards from the VDL system requirements
 -> hardware accelerated export only with QuickSync

Dat leek me erg interessant. Staat QuickSync aan, hoe krijg je het aan? Flink gegoogeld en ontdekt dat dat bij mij dus niet aan stond! Ik heb het aangezet en heb ook al de GeForce 2070. VDL2021 loopt nu redelijk soepel, dus dat is mooi. Ik heb overigens nog geen bewijs dat QuickSync ook echt werkt, want als ik in Taakbeheer kijk naar de inspanningen die de Intel GPU moet leveren, dan is die nihil terwijl ik een export maak. Dat klopt dus nog niet en ben ik over in gesprek met duitsland. Ik zal hier delen als ik iets te weten kom.

Bol schreef op 05.09.2020 om 00:07 uur

Hallo Dirk Jan,

Zie voor uitleg eens deze links:

Groet,

Rob

djdehaan schreef op 06.09.2020 om 20:24 uur

Zeker interessant. Ik heb QuickSync aan de praat, ik kan zien bij de taakbeheer dat de Intel GPU er is en bij sommige testprogramma's inderdaad iets doet. Maar bij Magix doet hij helemaal niets. Wel als ik bij Instellingen/Weergave de Intel GPU kies, maar dat is niet voordelig. Dan stottert hij veel meer. Ik kan daar veel beter de GeForce instellen. Maar dit klopt dan nog niet met het verhaal van Magix, ik heb dus nog een vraag aan ze gesteld. Ik zal hun antwoord ook hier delen.

Bol schreef op 06.09.2020 om 23:05 uur

Hallo Dirk Jan,

Bedoelt u dit?

GPU 0 Intel UHD Graphics 630

GPU 1 NVIDIA GeForce GTX 1660 TI

Groet,

Rob

Aanvulling: 06-09-2020 om 23:13 uur

Bol schreef op 07.09.2020 om 09:39 uur

Goedemorgen Dirk Jan,

Bij mij staat de favoriete codex voor Import en Export van MPEG-4 op "standaard". Zojuist even een testje gedaan met "Mainconcept" aan en de Videmodus op Intel UHD Graphics 630 gezet. Wanneer ik exporteer / importeer, zie ik dat GPU 0 (Intel GPU ) niet actief is.

Kan het zijn dat bij u Mainconcept is geactiveerd. Zo ja, zet deze dan eens op standaard en probeer het dan nog eens.

Groet,

Rob

djdehaan schreef op 08.09.2020 om 10:39 uur

Als ik Mainconcept uit- of aanzet, maakt niets uit. Mijn Intel GPU doet niets.

Bol schreef op 08.09.2020 om 11:53 uur

Zeer vreemd. Het zal natuurlijk kunnen liggen aan het feit dat u een Intel HD Graphics 530 hebt en ik Intel UHD Graphics 630. Ik ga eens een test doen op mijn andere PC met Intel i7-6700 processor met een Intel HD Graphics 530.

Bol schreef op 08.09.2020 om 16:41 uur

Hallo Dirk Jan,

Bij mij doet Intel HD Graphics 530 het ook zie:

Groet,

Rob

Mr.R. schreef op 11.09.2020 om 12:39 uur

Ik volg dit topic even omdat ik benieuwd ben wat 2021 premium doet met een GTX1060 6GB....

Bol schreef op 11.09.2020 om 14:53 uur

Hallo Mr.R.

Welkom in deze discussie.

Dit zijn de aanbevolen systeem eigenschappen

Om gebruik te kunnen maken van QuickSync dan moet u Intel(r) (U)HD Graphics XXX activeren via het moederbord.

Meestal laat ik het aan het VDL programma zelf over welke GPU er gebruikt wordt. Wanneer je bij de Weergave optie kiest voor Intel dan dwingt u dat VDL 2021 de Intel (U)HD Grapics XXX moet gebruiken. Standaard staat deze mij op NVIDIA Geforce GTX 1660Ti

Groet,

Rob

Mr.R. schreef op 11.09.2020 om 15:47 uur

Hallo Mr.R.

Welkom in deze discussie.

Dit zijn de aanbevolen systeem eigenschappen

Om gebruik te kunnen maken van QuickSync dan moet u Intel(r) (U)HD Graphics XXX activeren via het moederbord.

Meestal laat ik het aan het VDL programma zelf over welke GPU er gebruikt wordt. Wanneer je bij de Weergave optie kiest voor Intel dan dwingt u dat VDL 2021 de Intel (U)HD Grapics XXX moet gebruiken. Standaard staat deze mij op NVIDIA Geforce GTX 1660Ti

Groet,

Rob

Beste Rob, bedankt voor uw bericht, maar nu heb ik bij de preview in VDL 2020 ook al stotterend beeld en moet ik eerst proxy's maken.

Mijn pc heeft de volgende specs;

Intel I7 6700K

32 GB RAM

Nvidia GTX1060 6GB

Lijkt mij ruim voldoende toch?

Bol schreef op 11.09.2020 om 16:04 uur

Beste Mr. R.

Voor VDL 2020 is uw configuratie voldoende. Ik heb ook een PC met een Intel i7 6700 CPU 3.4 Ghz en 16GB werkgeheugen en een NVIDIA GeForce GTX 970. Persoonlijk gebruik ik nooit Proxy, omdat er tijdelijke bestanden aanmaakt worden, die net zoveel harde schijfruimte in beslag neemt, als de originele filmbestanden.

Wat u zou kunnen doen is, om het bliksemschichtje te activeren. Dit heeft geen consequentie voor het het eindresultaat.

Succes,

Rob

Bol schreef op 11.09.2020 om 16:32 uur

Hallo Mr. R.

Nog even dit, u probleem staat geheel los van @djdehaan. Een volgende keer kunt u beter een eigen topic aanmaken.

U schrijft: "preview in VDL 2020 ook al stotterend beeld", Misschien is resetten van VDL een oplossing. Dit doet u zo:

Succes,

Rob

Mr.R. schreef op 11.09.2020 om 18:49 uur

Beste Mr. R.

Voor VDL 2020 is uw configuratie voldoende. Ik heb ook een PC met een Intel i7 6700 CPU 3.4 Ghz en 16GB werkgeheugen en een NVIDIA GeForce GTX 970. Persoonlijk gebruik ik nooit Proxy, omdat er tijdelijke bestanden aanmaakt worden, die net zoveel harde schijfruimte in beslag neemt, als de originele filmbestanden.

Wat u zou kunnen doen is, om het bliksemschichtje te activeren. Dit heeft geen consequentie voor het het eindresultaat.

Succes,

Rob

Helaas heeft dit geen effect, nou ja het lost het wel iets op.... Proxy is voor mij nog de beste workaround.

Hallo Mr. R.

Nog even dit, u probleem staat geheel los van @djdehaan. Een volgende keer kunt u beter een eigen topic aanmaken.

U schrijft: "preview in VDL 2020 ook al stotterend beeld", Misschien is resetten van VDL een oplossing. Dit doet u zo:

Succes,

Rob

Nogmaals dank, dit is een reden waarom ik recht met upgraden ik wil weten of de gtx1060 positief effect heeft op het bewerken.

Bol schreef op 11.09.2020 om 19:26 uur

Toch nog een opmerking van mijn kant. Uw videokaart is voldoende, maar uw Intel i7 6700K CPU 6e generatie is wel aan de matige kant.

Mr.R. schreef op 12.09.2020 om 15:07 uur

Toch nog een opmerking van mijn kant. Uw videokaart is voldoende, maar uw Intel i7 6700K CPU 6e generatie is wel aan de matige kant.

Ik ga niet verder dan 4K

En een I7 6700K is een quadcore met 4.0 ghz en te klokken tot 4.2 ghz, lijkt mij toch meer dan voldoende???

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/88195/intel-core-i7-6700k-processor-8m-cache-up-to-4-20-ghz.html

Bol schreef op 13.09.2020 om 00:06 uur

Hallo Mr. R.,

Dat Intel i7 6700K 4,0 GHz geschikt zou zijn voor 4K bewerking, is mij bekend. Zelf vind ik, dat deze processor uit 2015 is achterhaald voor snellere. Zie ook eens dit artikel: https://nl.hardware.info/nieuws/63793/intel-skylake-cpus-gaan-na-vier-jaar-officieel-end-of-life

Maar als u te vrede bent met de snelheid van deze processor en het feit dat u steeds Proxy bestanden aan moet maken om soepel te kunnen monteren, wens ik u heel veel plezier met het maken van uw projecten.

Groet,

Rob

djdehaan schreef op 13.09.2020 om 23:08 uur

Maar dat Intel ze end of life verklaart, zegt niks over de CPU zelf. Alleen dat ze niet meer door Intel gemaakt en verkocht worden. Natuurlijk zijn er snellere. 1 maand nadat je er een gekocht hebt, zijn er al snellere.

Bol schreef op 13.09.2020 om 23:40 uur

Maar dat Intel ze end of life verklaart, zegt niks over de CPU zelf. Alleen dat ze niet meer door Intel gemaakt en verkocht worden. Natuurlijk zijn er snellere. 1 maand nadat je er een gekocht hebt, zijn er al snellere.

Ik ben het met u helemaal eens, maar er zit wel een groot verschil tussen 1 maand en 5 jaar? Op zichzelf is een Intel i7 6700k helemaal geen slechte processor.

Mr.R. schreef op 14.09.2020 om 11:31 uur

Maar feit is dat er niks over een generatie processor gerept wordt, maar alleen een quadcore met minimaal 2.8 ghz aangeraden wordt maar dan voldoet de 6700 toch? Dit is toch niet de minste quadcore....of laat Magix hier verstek gaan?

Heeft iemand een suggestie om dit te upgraden?

djdehaan schreef op 14.09.2020 om 14:50 uur

MrR, die processor hoeft zeker niet de bottleneck te zijn, het hang ook af van bv de snelheid van de harde schijf. Magix schreef mij dat de minimale eisen genoeg kunnen zijn, maar dat eigenlijk betere performance wordt aanbevolen. Dus daar heb je niet zoveel aan. Ik gebruik VDL al jaren en ben voortdurend op zoek naar de performance/kosten verhouding. Heb ook de i7 6700K. Zie die nooit overbelast worden, dus dat zal dan ook niet de bottleneck zijn. Heb een 2TB M.2 schijf waar alle media op staan. M.2 schijven zijn errug snel. Maar bij effecten/overgangen gaat het nog steeds mis, zeker als het effecten/overgangen van newblue zijn. Nu dus een nieuwe GPU erin (Nvidia 2070), dat is ook echt geen bottleneck meer. Nu er dus achter dat QuickSync van belang is en dat werkt bij mij niet. Dat probeer ik met hulp van dit forum en Magix op te lossen, so far no luck.

Ik heb ook even gekeken naar upgraden van de 6700K, maar dan zit je snel aan een nieuw moederbord + processor. Dus als het een beetje upgrade moet zijn, zeker €1000 verder. Kun je beter een M.2 schijf erin zetten.

Groet, DirkJan